Thursday 28 March 2013

Περί εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης (Σχεδίου «Αθηνά») και στόχων Πανεπιστημίου Μακεδονίας


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ – ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ στο άρθρο της εφημερίδας Αγγελιοφόρος (28.3.2013)
Περί εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης (Σχεδίου «Αθηνά») και στόχων Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Ως μεταπτυχιακός απόφοιτος του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Επιστημών), επιθυμώ να αναφέρω μερικά βιωματικά στοιχεία, τα οποία επιχειρηματολογούν υπέρ των δυνατοτήτων του ιδρύματος, ώστε να καταστεί ένα από τα πιο ανταγωνιστικά και προσήκοντα στην ακαδημαϊκή και ερευνητική αριστεία ελληνικά πανεπιστήμια, στους επιστημονικούς κλάδους των κοινωνικών και οικονομικών επιστημών.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στις Διεθνείς Σχέσεις, μου δόθηκε δυο φορές η ευκαιρία να εκπροσωπήσω το τμήμα, υπό την ιδιότητα του μεταπτυχιακού φοιτητή, σε ακαδημαϊκά συνέδρια στο εξωτερικό, με επιδότηση εξόδων διαμονής, μεταφορικών και συμμετοχής, στη Σόφια [University of National and World Economy (UNWY)] και στο Λονδίνο [London School of Economics and Political Science (LSE)].
Τα γεγονότα αυτά αποτελούν ένδειξη ότι το πανεπιστήμιο έχει ικανοποιητική αναγνωρισιμότητα ώστε φοιτητές του να προσκαλούνται ή να γίνονται αποδεκτές οι αιτήσεις τους να παρουσιάσουν ερευνητικές εργασίες σε ανώτατο επιστημονικό επίπεδο. Αντίθετα, η υποστήριξη που έτυχα από τους καθηγητές μου στο τμήμα, σε σχέση με την αναγκαία καθοδήγηση για την καλύτερη δυνατή παρουσίαση των εργασιών μου, κυμάνθηκε από χαμηλό ενδιαφέρον έως και πλήρη αδιαφορία.
Παραταύτα, οι δυνατότητες υπάρχουν. Αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι να ωθηθεί η εξωστρέφεια, να δοθεί η απαραίτητη υποστήριξη από τους καθηγητές προς τους φοιτητές τους και να διευρυνθεί η αντιληπτική προσέγγιση των μελών της ακαδημαϊκή κοινότητας ως προς τα συνολικά οφέλη που αποκομίζονται μέσω αυτών των δράσεων.
Η εσωστρεφής προσέγγιση και η μέχρι σήμερα αντίληψη της απόδοσης ερευνητικής καθοδήγησης αλλά και προβολής των μελών που αριστεύουν ή έστω συμμετέχουν σε διεθνή επιστημονικές και ερευνητικές δράσεις μόνο εφόσον αυτές έχουν άμεσο αντίκρισμα, οικονομικό ή επιστημονικό, στα μέλη της κοινότητας ή σ’ αυτό καθ’ αυτό το ίδρυμα, όπως επίσης και η ευνοιοκρατία προς την ακαδημαϊκή οικογενειοκρατία πρέπει επιτέλους να εξοβελισθούν και να αντικατασταθούν από διαφανείς, αξιοκρατικές και δίκαιες διαδικασίες που να ωφελούν συνολικά το εκπαιδευτικό σύστημα και να δίδουν τα πολυπόθητα κίνητρα για μια σε βάθος εκπαιδευτική εμπειρία των μελών, καθηγητών, φοιτητών αλλά και διοικητικών, της έκαστης ακαδημαϊκής κοινότητας.

No comments: