Thursday 6 December 2012

Περί λεγόμενου κυπριακού Μνημονίου !


Λευκωσία, Τετάρτη, 6 Δεκεμβρίου 2012
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Περί λεγόμενου κυπριακού Μνημονίου !
Βασίλης Κοιλιαρής, Οικονομολόγος - Διεθνολόγος
Αναφορικά με το διαπραγματευόμενο λεγόμενο κυπριακό Μνημόνιο Ι, γιατί αναμένονται και άλλα με δυσμενέστερους όρους για τους εργαζομένους, έχω τρία σημεία να καταθέσω προς προβληματισμό και συζήτηση:
1. Με ποια λογική / αιτιολογία / επιχειρηματολογία καθορίστηκαν οι μειώσεις τόσο του αριθμού εργαζομένων σε κάθε κατηγορία / καθεστώς εργασίας (ωρομίσθιοι, ορισμένου χρόνου / έκτακτοι, μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι), όσο και οι ποσοστιαίες αναπροσαρμογές των εισφορών, φόρων, επιδομάτων, μισθών και συντάξεων;
Καλό θα ήταν η Τρόικα να παρέθετε το σκεπτικό και την τεχνοκρατική οικονομοτεχνική της εργασία, βάσει της οποίας προέκυψαν οι μειώσεις του προσωπικού στη δημόσια υπηρεσία
2. Αυτοί που κόπτονται για την εφαρμογή του μνημονίου, το συντομότερο δυνατόν, μπορούν να μας εξηγήσουν γιατί τόσα χρόνια ΑΠΕΤΥΧΑΝ παταγωδώς να εφαρμόσουν στο ελάχιστο τα μέτρα του προτεινόμενου Μνημονίου Ι, εκεί που μερικοί τροϊκανοί γραφειοκράτες, μέσα σε μερικούς μήνες, "κατάφεραν" να προσδιορίσουν αυτά τα απεχθή μεν, αλλά αναγκαία δε μέτρα δημοσιονομικής και οργανωτικής προσαρμογής της κυπριακής οικονομίας σε ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο λειτουργίας;
Αναμένουμε από τον κυπριακό λαό, στις επόμενες κατά σειρά εκλογικές αναμετρήσεις, τουλάχιστον με αυτόν τον τρόπο, να σταματήσει επιτέλους να επιβραβεύει την ανικανότητα, την αναλγησία, το κατεστημένο, τα ίδια πρόσωπα που αδυνατούν να ωθήσουν τη χώρα μπροστά και τα οποία συνεχίζουν με ένα ξύλινο πολιτικό λόγο να πουλάνε τα ίδια παραμύθια. Σίγουρα υπάρχουν εξαιρέσεις σε κάθε κομματικό μηχανισμό, ανεξαρτήτως ιδεολογικής αντίληψης. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η εύρεση αυτών των φωστήρων ελπίδας, κάτι που όμως, σε μια μικρή κοινωνία όπως είναι η κυπριακή, με λίγη προσπάθεια, συμμετοχή και συλλογική κοινωνική αντίληψη, είναι απόλυτα εφικτό.
3. Η μνημονιακή ανάγκη δεν προέκυψε από το πουθενά. Ήταν αναμενόμενη, επακόλουθο της χρόνιας ασθένειας του κυπριακού συστήματος οργάνωσης και λειτουργίας, πολιτικής κουλτούρας και προσδοκιών διαβίωσης σε ένα επίπεδο ζωής μη ανταποκρινόμενο στις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού και τα ουσιαστικά ζητήματα που θα ανέμενε κανείς να καθορίζουν τις προτεραιότητές μας. Όταν το όραμα του λαού περιορίζεται στην δια βίου αποκατάσταση στη δημόσια υπηρεσία, στη λιγότερη δυνατή προσπάθεια και στην καρεκλοκενταυρία, τότε ας μην απορούμε γιατί φτάσαμε ως εδώ. Και ακόμα πάτο δεν πιάσαμε, γιατί ακολουθούν τρις χειρότερα.
Η ολοκληρωτική απουσία εισαγωγής μέτρων αναπτυξιακής πολιτικής, παράλληλα με τα μέτρα λιτότητας, παραδείγματος χάριν, μεταξύ άλλων,:
• Επενδύσεων σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και σε υποδομές Βιώσιμης Ανάπτυξης [1], μέσω παραδείγματος χάριν της αξιοποίησης της κυπριακής άγονης υπαίθρου με οργανικές καλλιέργειες, όπου η αγροτική γη θα παρέχεται με μηδενικό κόστος σε νέους αγρότες για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, υπό προϋποθέσεις, για την αξιοποίησή της, μέσω της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων στις σκεπές οικοδομών μεγάλης επιφάνειας, για την ενεργειακή αυτονομία κάθε κτιριακής εγκατάστασης, καθώς και μέσω της στρατηγικής αξιοποίησης των ενεργειακών μας αποθεμάτων στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη [2],
• Κινήτρων για αύξηση του πληθυσμού, μέσω κυρίως γεννήσεων ημεδαπών, για να συνεχίσουν και οι επόμενες γενεές συνταξιούχων να χρηματοδοτούνται από μόνιμα εγκατεστημένους εργαζομένους στο νησί (και όχι μέσω της χρηματοδότησης των κοινωνικών ασφαλίσεων και των συντάξεων από τη μετανάστευση, νόμιμη ή παράνομη, που είναι πηγή χρηματοδότησης των συνταξιοδοτικών ταμείων μόνο σε περιόδους ανάπτυξης μιας οικονομίας και όχι μόνιμος μηχανισμός - πηγή εισοδήματος για μια εγχώρια οικονομία), αφού η υλοποίηση της πολιτικής της αναπλήρωσης, τουλάχιστον, του ημεδαπού πληθυσμού (2,1 παιδιά ανά γυναίκα σε γόνιμη αναπαραγωγική ηλικία) αποτελεί την μόνη πραγματική διέξοδο από την κρίση, αφού το μέλλον είναι τα παιδιά, τα οποία όταν ενηλικιωθούν θα αποτελούν την ασπίδα του κοινωνικού κράτους, εφόσον βρίσκουν εργασία σε μια υγιή και ανταγωνιστική οικονομία υψηλής παραγωγικότητας στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης,
• Χρηματοδότησης της επιχειρηματικότητας για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, π.χ. επιδοτώντας το επιτόκιο επιχειρηματικού δανεισμού και μειώνοντας στο ήμισυ τη φορολογία επί των κερδών και του τέλους επιτηδεύματος για την πρώτη τριετία λειτουργίας της νέας επιχείρησης,
και, τέλος,
• Δημιουργίας κοιτίδων ευνοϊκής συ-στέγασης επιχειρήσεων και ερευνητικών κέντρων, π.χ. μεταξύ της βιομηχανικής ζώνης Λευκωσίας – Αγλαντζιάς και της Πανεπιστημιούπολης, όπου οι συνέργειες μπορούν να δώσουν την αναγκαία προστιθέμενη αξία στην Έρευνα, την Καινοτομία και την Ανάπτυξη,
καταδεικνύει την παντελή απουσία ευαισθησίας και γνώσης από πλευράς των γραφικών γραφειοκρατών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, περί κοινωνιολογικών ζητημάτων, βασικών πανανθρώπινων αρχών και αξιών όπως, μεταξύ άλλων, δημοκρατίας και κοινωνικού διαλόγου, δικαιοσύνης και ισότιμης κατανομής βαρών, αλληλεγγύης και επικουρικότητας, καθώς και απάθειάς τους στην προσέγγιση των κατακτημένων με αίμα και ιδρώτα ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη ζωή, την εργασία, τη δημιουργία οικογένειας, της αξιοπρεπούς διαβίωσης και των γηρατειών.
Προφανώς, το μίασμα, δεν βαραίνει μόνο τους αγνώμονες τροϊκανούς (μιας και οι μισθοί τους πληρώνονται εμμέσως και από εμάς, τους κύπριους πολίτες, μέσω των εισφορών της Κυπριακής Δημοκρατίας στους οικείους διεθνείς οργανισμούς στους οποίους οι εν λόγω "κύριοι" απασχολούνται). Οι "δυστυχείς" τροϊκανοί [3], οι οποίοι αγνοούν τα βασικά περί της ελληνικής πραγματικότητας και της κυπριακής ιδιαιτερότητας, ήτοι ενός μοιρασμένου νησιού, που βρίσκεται "στο στόμα του λύκου", στην άκρη της ανατολικής Μεσογείου, περιβαλλόμενο από κράτη που τώρα βιώνουν τη δημοκρατική τους μετάβαση, μέσω της λεγόμενης αραβικής άνοιξης, που κινδυνεύει να μετατραπεί σε αραβικό χειμώνα, ενώ δίπλα μας μαίνονται εμφύλιοι πόλεμοι και διασυνοριακές διαμάχες με εκατόμβες χιλιάδων νεκρών και εκατομμυρίων προσφύγων (Συρία, Παλαιστίνη, Λίβανος και παραπέρα Ιράκ), απλά κάνουν τη δουλειά που τους έμαθαν να εφαρμόζουν σε χώρες με υψηλό κίνδυνο πτώχευσης.
Το μίασμα βαραίνει εξίσου και περισσότερο εμάς, τους πολίτες αυτής της χώρας και τους πολιτικούς μας αντιπροσώπους, οι οποίοι δεν τίμησαν το κοινωνικό συμβόλαιο που συνυπογράψαμε.
[1] Υπενθυμίζεται ότι η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης καθορίστηκε στην Έκθεση της Επιτροπής Brundland (1987) ως “η ανάπτυξη η οποία ανταποκρίνεται στις ανάγκες της παρούσας γενιάς, αλλά δεν θέτει σε κίνδυνο της αναπτυξιακές δυνατότητες των επόμενων γενιών”. Η βιώσιμη ανάπτυξη προϋποθέτει δύο βασικούς άξονες: α) την κεντρική ιδέα των 'αναγκών', συγκεκριμένα των βασικών εκείνων αναγκών των φτωχώτερων κοινωνικών στρωμάτων του κόσμου, στις οποίες θα πρέπει να δίδεται επιτακτικά η αναγκαία προτεραιότητα• και β) η κεντρική ιδέα της επιβολής κρατικών περιορισμών στην τεχνολογία και την οργάνωση της κοινωνίας βάσει της ικανότητας του περιβάλλοντος να ανταποκριθεί στις ανάγκες της παρούσας και των μελλοντικών γενεών. Βλ. UN Documents: Gathering a body of global agreements. Our Common Future, Chapter 2: Towards Sustainable Development.
[2[] Η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη είναι μία ζώνη θαλάσσιας δικαιοδοσίας και δικαιωμάτων των παράκτιων κρατών, με τεράστιο εύρος (μέχρι και 200 ναυτικά μίλια από τις ακτές), που περιλαμβάνει τα ύδατα, το βυθό και το υπέδαφος της περιοχής της, και αρχίζει μετά το τέλος της αιγιαλίτιδας ζώνης. Ο θεσμός αυτός αποτελεί τη σημαντικότερη και επαναστατικότερη καινοτομία του νέου δικαίου της θάλασσας όπως υιοθετήθηκε στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας το 1982. Πηγή: Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση, Ίδρυμα Ενέργειας Κύπρου.
http://www.cie.org.cy/sxoliko.html#menu4-11
[3] Οι "αναίσθητοι" τροϊκανοί, προφανώς, είναι υποπροϊόντα του συστήματος, που αναδεικνύει στις τεχνοκρατικές θέσεις τους βολεμένους, τους γόνους νεογιάππηδων οικογενειών, τους γόνους τεχνοκρατών δημοσίων κρατικών υπηρεσιών και διεθνών οργανισμών, τους γόνους κομματικών οικογενειοκρατιών και κάθε λογής γόνο, στον οποίο απουσιάζει η συσσωρευμένη γνώση παιδείας και υπαρξιακής αντίληψης (που συνήθως κατέχουν οι καλλιεργημένοι άρχοντες και μη σε κάθε κοινωνία). Οι εν λόγω "γόνοι", θυμίζουμε ότι έχουν βολευτεί στις θέσεις τους στους μεγάλους αυτούς διεθνείς γραφειοκρατικούς οργανισμούς, με παχουλούς μισθούς οι οποίοι υπόκεινται σε φοροαπαλλαγές, επιδόματα κάθε λογής και οι οποίοι μισθολογικά βρίσκονται σε υπερτριπλάσια επίπεδα απολαβών από το μέσο Ευρωπαίο δημόσιο υπάλληλο.

2 comments:

Vasilis KILIARIS said...

07:56: Το Μνημόνιο, ανεξαρτήτως εκλελεγμένου, επόμενου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, είναι γεγονός! 06:15: Η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία μόνο με το ορθό δικαιϊκό της περιεχόμενο μπορεί να γίνει αποδεχτή (δηλαδή πλήρη σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε όλα τα μήκη και πλάτη της Μεγαλονήσου, ο οποίος, στην πράξη, θα καταργεί τη διζωνικότητα), άρα για ποια διζωνικότητα εν τέλει ομιλούμε;
08:15: Στρατηγική αξιοποίηση του ορυκτού εθνικού μας πλούτου, το ταχύτερο δυνατόν!!

http://www.youtube.com/watch?v=_aJQR5kaBA4&feature=share

Vasilis KILIARIS said...

Vasilis Kiliaris Παρακολουθώ εδώ και καιρό τις τοποθετήσεις-κριτική σου για την πρόταση προπώλησης, έστω, μέρους της αξίας των κοιτασμάτων στο Οικόπεδο 12. Τα τελευταία αριθμητικά στοιχεία που δίνεις, δεν είναι και αμελητέα. Το μνημόνιο θα έρθει, ό,τι και να κάνουμε. Το ζήτημα είναι πώς θα πετύχουμε να απεμπλακούμε το συντομότερο δυνατόν από τις δυσμενείς του πρόνοιες (και να κρατήσουμε τα όποια θετικά στοιχεία επιχειρεί, τα οποία για δεκαετίες οι πολιτικοί αξιωματούχοι του τόπου μας απέτυχαν να εφαρμόσουν, είτε από ασύγγνωστη αμέλεια, είτε ανικανότητα είτε εσκεμμένα).
Wednesday at 23:57 · Like

Vasilis Kiliaris Θα σου μιλήσω και εγώ με αριθμούς, που είναι πιο αντικειμενικοί από τον απλό λόγο. Με επιτόκιο 2,5%, θα πληρώνει η ΚΔ περί του μισού δις το χρόνο. Ακριβώς για αυτό το λόγο πρέπει να μείνουν τα έσοδα από το ΦΑ εκτός μνημονιακής διαβούλευσης, αφού, έστω με προπώληση μέρους του Οικ. 12, τα δις που δυνητικά θα είναι οι εισροή της όποιας διαχείρισης, έστω 5 δις που αναφέρεις, με την σωστή τους αξιοποίηση, μπορούν να φέρουν έσοδα στα Ταμεία της ΚΔ, ικανά να εξοφλήσουν το μνημονιακό δάνειο μια ώρα αρχύτερα και συνάμα να ωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας.
Yesterday at 00:05 · Like

Vasilis Kiliaris Με 4% απόδοση, που είναι ο μ.ο. απόδοσης των επενδύσουν στο νορβηγικό μοντέλο, τα ετήσια έσοδα είναι, τουλάχιστον, 200 εκ. Ευρώ. Πέραν της μόχλευσης επενδύσεων που επιτυγχάνεται, άρα περισσότερα έσοδα στα Ταμεία, δημιουργούνται οι διαρθρωτικές κατάλληλες συνθήκες για την έξοδο από την ύφεση.
Yesterday at 00:06 · Like
Marios Antoniades οφείλουμε να αντιληφθούμε κάτι. Η εκμετάλευση του φ.α είναι μια πολιτική απόφαση που θα λαφθεί για το καλώς νοούμενο συμφέρον του λαού. Δεν μπορώ να τη χαρακτηρίσω φούσκα, γιατί έχει στόχο. Να αποσύρει όσο γίνεται πιο γρήγορα από τους ώμους του λαού τα επαχθεί μέτρα της τρόικα. Οι διαδικασίες είναι μελετημένες, έχουν εφαρμοσθεί αλλού και παράγουν αποτέλεσμα. Εκτός και αν η άρνηση Μαλά, Αναστασιάδη και Καρογιάν να σηζητήσουν αυτή την Πρόταση έχει στόχο να υπηρετήσει τις απαιτήσεις της Τουρκίας και τις δικές τους δεσμεύσεις για οικονομική εξαθλίωση του λαού, για να γίνει εύκολη η αποδοχή της ΔΔΟ μέσα από ένα δημοψήφιασμα.
Yesterday at 00:09 · Unlike · 1

Vasilis Kiliaris Στην αντίθετη κατεύθυνση, αν όλα τα έσοδα προορίζονται για την αποπληρωμή των δανείων, μετά το 2019, σημαίνει ότι, μέχρι τότε θα έχουμε πληρώσει όχι μόνο 2-3 δις μόνο σε τόκους, αλλά θα έχουμε χάσει και την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε τα έσοδα στην πραγματική οικονομία με τα οφέλη που προφανώς αυτή έχει στον κύπριο πολίτη (δουλειές, νέες επιχειρήσεις, έργα εκσυγχρονισμού των υποδομών και της καθημερινότητας μας).
Yesterday at 00:10 · Like

Odysseas Michaelides Βασίλη, ας το δούμε με αριθμούς όπως λες. Ας πούμε ότι έρχεται κάποιο ξένος οίκος (syndicate) και αξιολογεί την αξία του μεριδίου του οικοπέδου 12 για να μπορέσει να εκδώσει ομόλογα. Πρώτον, λόγω των πολλών αβεβαιοτήτων μέχρι το 2019 που θα γίνει η εξόρυξη (χρόνος, πληθωρισμός, τιμή φυσικού αερίου, ανταγωνισμός, πολιτική κατάσταση στην μέση ανατολή και κυρίως η άγνωστη ακόμη ποσότητα) αναγκαστικά θα κάνει την αξιολόγηση με μεγάλη έκπτωση. Το κυριότερο όμως, αυτά τα ομόλογα που θα εκδώσουμε θα φέρουν επιτόκιο της τάξης του 15%. Δηλαδή, ενώ έχουμε ευχέρεια να δανειστούμε με 2,5%, σαν τους χάννους εμείς θα πάμε να δανειστούμε με επιτόκιο 15%. Φυσικά καταλαβαίνεις ότι τέτοιο δάνειο δεν μπορεί να γίνει αφού οι τόκοι που θα πληρώνει η ΚΡΕΤΥΚ στους κατόχους των ομολόγων, αν μπορούσαμε να πωλήσουμε ομολογα 17δις (πράγμα αδύνατο) θα είναι της τάξης των 2,5δις ετησίως. Που είναι το 0,5 δις ετησίως και που είναι τα 2,5δις ετησίως?
Yesterday at 00:18 · Edited · Like

Vasilis Kiliaris Δεν μίλησα για ομόλογα.