Saturday 18 January 2020

#ΠαΔΕΕ #ΕΦ



Sunday 15 December 2019

@DohaForum 2019

Friday 13 September 2019

Αμμόχωστος φα(ρ)μαγκουστάζουσα


Μία απόπειρα εξωτερίκευσης, στο Περιοδικό Λόγου, Τέχνης και Προβληματισμού "Άνευ" (τ.71, Καλοκαίρι 2019):

Αμμόχωστος φα(ρ)μαγκουστάζουσα

[...] Εάν ποτέ ευοδωθεί ο εθνικός στόχος της επιστροφής της Αμμοχώστου, ή έστω των περίκλειστων Βαρωσίων, στους Ελληνοκύπριους (Ε/Κ) πρόσφυγες, υπό ελληνικό ομοσπονδιακό καθεστώς, πώς θα μπορούσαν αυτοί να συνυπάρξουν με την τουρκόφωνη εφαπτόμενη συνιστώσα πολιτεία, σε μια μετά τη λύση, τύπου Δικοινοτικής Διζωνικής Ομοσπονδίας (ΔΔΟ), Κύπρο;
---
Ένα ερώτημα, ίσως πιο επίκαιρο από ποτέ ...

Το κείμενο ευανάγνωστο στον ακόλουθο Σύνδεσμο:





Tuesday 30 July 2019

Μανώλης Φάμελλος (2009). Η δική (μ)ου ζωή


Σήμερα επαναβεβαιώθηκε η στάση ζωής έναντι αυτόκλητων σωτήρων ...

Το τραγούδι του Μανώλη Φάμελλου (2009) Φάμελλος Μανώλης / Famellos Manolis Fan Page, "Η δική σου Ζωή", με τους πηγαίους του στίχους, καλεί τους ακροατές να πάρουν τις αποφάσεις τους για τη ζωή, για τη δική τους ζωή, στα χέρια τους.

Η απομείωση εμπιστοσύνης στους συνανθρώπους, την κοινωνία, το σύστημα εν γένει, είναι εμφανής.

Θα μπορούσε να απευθύνεται, με την απλότητα του στίχου του, σε πιό νεαρές ηλικιακές ομάδες. Προσθέτοντας όμως ότι "το ρολόι μή κοιτάς", ήτοι το χρόνο, ο τραγουδοποιός ξεφεύγει από τα στενά κοινωνιολογικά όρια και την καθωσπρέπει συμπεριφοριστική στενωπό. Ανοίγοντας δε "μια σελίδα λευκή", καλεί το πιό ώριμο κοινό σε μια νέα αρχή, εφόσον "όλα όσα χαθήκαν μετρά(ς)".

Προηγουμένως σημειώνει,
"Αν στα βαθιά κολυμπάς
[...]
εσύ το τιμόνι κρατάς
κι έχεις ταξίδι μακρύ".

Το τόλμημα αυτό όμως προϋποθέτει στομάχι γερό, νεύρα χαλκέντερα, υπομονή μεγίστη, σοφία ζωής και πορτοφόλι γεμάτο.

Καλό είναι η/ο όποια/ος τολμηρή/τολμηρός να προσμετρήσεις τα ανωτέρω και ακολούθως να τολμήσεις τη "δικιά σου εποχή".

-------------------------------------------------------------
Η δική σου ζωή - 2009

Στίχοι: Μανώλης Φάμελλος
Μουσική: Μανώλης Φάμελλος
1. Μανώλης Φάμελλος

Αν στο κουτί δε χωράς
αν τα λάθος ρούχα φοράς
και σου τραβάνε το αυτί...
Αν στα σκοτεινά περπατάς
συνέχισε, μη τα παρατάς
γιατί έκανε ήδη μια αρχή!
Και δε το χρωστάς κανενός
κι αν αλλού σε πάει ο άνεμος
Κρατήσου εκεί...

Αυτή είναι η δική σου ζωή
και θα `ρθει η δική σου στιγμή
μια σελίδα λευκή
αυτή είναι η δική σου ζωή...

Αν στα βαθιά κολυμπάς
Αν χωρίς ελπίδα αγαπάς
αν σε βαραίνει η ενοχή
μη, οδηγό μη ζητάς
εσύ το τιμόνι κρατάς
κι έχεις ταξίδι μακρύ...
Άκουσε του δρόμου η σιωπή
πόσα μυστικά θα σου πει
ανοίξου εκεί...

Αυτή είναι η δική σου ζωή
κι αυτή είναι η δική σου στιγμή
η δικιά σου εποχή
αυτή είναι η δική σου ζωή...

Μη, μην ακούς το σωστό
ποιος ξέρει να σου πει το σωστό
για τη δική σου ζωή
Μη, το ρολόι μη κοιτάς
κι όλα όσα χάθηκαν μετράς...
Μα τίποτα δεν έχει χαθεί!
Τι κι αν το `χει η μοίρα γραφτό
έχεις κάτι πιο δυνατό
το κρατάς εσύ...

Αυτή είναι η δική σου ζωή
κι αυτή είναι η δική σου στιγμή
μια σελίδα λευκή
αυτή είναι η δική σου ζωή...

Saturday 13 April 2019

ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΕΛΛΑΣ


Σιμώνει η Ανάσταση και η Πρωτομαγιά, πέρασαν και οι εθνικές επετείοι Μαρτίου και Απριλίου, ενώ έχοντας ως αφορμή την ταινία "Ρεμπέτικο" (1983) του Κώστα Φέρρη και αιτία τις επικείμενες Ευρωεκλογές, ας αφυπνιστούμε και ας ψηφίσουμε "Λόγια" απέριττα και αληθινά!!

"REMBETIKO" ...(KOSTAS FERRIS MOVIE - FULL)
https://www.youtube.com/watch?v=G21q_5iac90&t=1808s

Πολύ δύσκολο, άλλωστε, πάρα πολύ δύσκολο ... να ξεχωρίσεις την αλήθεια και το αυθεντικό από την υποκρισία και το εικονικό!

---
ΜΑΝΑ ΜΟΥ ΕΛΛΑΣ

Δεν έχω σπίτι πίσω για να 'ρθω
ούτε κρεβάτι για να κοιμηθώ
δεν έχω δρόμο ούτε γειτονιά
να περπατήσω μια Πρωτομαγιά.

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα
μου τα ‘πες με το πρώτο σου το γάλα.

Μα τώρα που ξυπνήσανε τα φίδια
εσύ φοράς τα αρχαία σου στολίδια
και δε δακρύζεις ποτέ σου μάνα μου Ελλάς
που τα παιδιά σου σκλάβους ξεπουλάς.

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα
μου τα 'πες με το πρώτο σου το γάλα.

Μα τότε που στη μοίρα μου μιλούσα
είχες ντυθεί τα αρχαία σου τα λούσα
και στο παζάρι με πήρες γύφτισσα μαϊμού
Ελλάδα Ελλάδα μάνα του καημού.

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα
μου τα 'πες με το πρώτο σου το γάλα.

Μα τώρα που η φωτιά φουντώνει πάλι
εσύ κοιτάς τα αρχαία σου τα κάλλη
και στις αρένες του κόσμου μάνα μου Ελλάς
το ίδιο ψέμα πάντα κουβαλάς.

Σχετικοί σύνδεσμοι:
https://www.greeklyrics.gr/stixoi?view=single&tpl_view=lyric&id=12469

Αφιέρωμα:
80 χρόνια Σταύρος Ξαρχάκος
http://www.ogdoo.gr/prosopa/afieromata/80-xronia-stayros-ksarxakos

Περί της ταινίας "Ρεμπέτικο" (1983):
http://thegreatestmoviesever.blogspot.com/search/label/%CE%9A%CF%8E%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%82%20%CE%A6%CE%AD%CF%81%CF%81%CE%B7%CF%82
---
Κριτική υποφαινόμενου στο Αθηνόραμα:
https://www.athinorama.gr/cinema/movieratings.aspx?id=1002586

Η ιστοριογραφία μιας σημαντικής περιόδου της ρεμπέτικης μουσικής και του κοινωνιολογικού της γίγνεσθαι (1919-1957), πολυβραβευμένη και χιλιοειδωμένη, η οποία πρέπει να προσεγγιστεί με τα δεδομένα της εποχής και των τεχνολογικό-οικονομικών δυνατοτήτων της μεταπολίτευσης (1983). Σκιαγραφώντας τη ζωή της ρεμπέτισσας Μαρίκας Νίνου και περιδιαβαίνοντας από τη Σμύρνη στην Αθήνα, την ελληνική επαρχία, το Σικάγο και πάλι στην Αθήνα, διαμέσου της εξαιρετικής μουσικής του Σταύρου Ξαρχάκου και τη στιχογραφία του Νίκου Γκάτσου, η ταινία εξελίσσεται σε ευχάριστο, ψυχαγωγικό και εκπαιδευτικό ρυθμό. Κάπου στη μιάμιση ώρα τηλεθέασης, η ταινία αλλάζει ύφος και προσέγγιση, προς μια πιο θεατρική παράσταση, για να απογειωθεί ξανά προς το τέλος, με το τέλος της ζωής της Μαρίκας, όπου αναλήπτεται στα ουράνια μέσω μιας ρεμπέτικης κομπανίας.

Wednesday 10 April 2019



Εαρινή Συνεδρίαση της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας (#ΔΣΟ), #Λεμεσός, 2-4 Απριλίου 2019
(Interparliamentary Assembly on Orthodoxy)

Η Συνεδρίαση αυτή της Διεθνούς Γραμματείας, των Προέδρων και Εισηγητών των Επιτροπών της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), την οποία φιλοξένησε στη Λεμεσό η Βουλή των Αντιπροσώπων, ιδρυτικό μέλος του Οργανισμού, σε συνεργασία και απόλυτο συντονισμό με τη Γραμματεία της Συνέλευσης, με έδρα την Αθήνα, μεταξύ 2 και 4 Απριλίου 2019, διεκπεραιώθηκε χάρη στη στήριξη και τη συμβολή των μελών της Κυπριακής κοινοβουλευτικής αντιπροσωπείας στη ΔΣΟ, η οποία αποτελείται από τους βουλευτές Άγγελο Βότση 'Αγγελος Αιμιλιου Βότσης, Κώστα Κωνσταντίνου Κωστας Κωνσταντινου, Ευανθία Σάββα Evanthia Savva και Ηλία Μυριάνθους Elias Myrianthous, τους οποίους και ευχαριστώ με τη σειρά μου!

Ευχαριστίες και στο προσωπικό της Βουλής που υποστήριξε τη συνεδρίαση και τις συναντήσεις επί τόπου, καθώς και σε όσους συνεργαστήκαμε για την υλοποίηση των επιμέρους αναγκών της διοργάνωσης, ήτοι της διαμονής, των μετακινήσεων και της ασφάλειας, καθώς και της διερμηνείας, των ξεναγήσεων και της υλικοτεχνικής υποστήριξης, όλα υψηλών απαιτήσεων, λόγω και των τεσσάρων γλωσσών εργασίας που είθισται να χρησιμοποιούνται στη Συνέλευση (ελληνικά, ρωσικά, αγγλικά και αραβικά).

Η εν λόγω διοργάνωση της ΔΣΟ, είχε συμμετοχές από δεκατρία ακόμα κράτη μέλη της Συνέλευσης: Αίγυπτο, Αλβανία, Αρμενία, Γεωργία, Ελλάδα, Ιορδανία, Λιθουανία, Μαυροβούνιο, Παλαιστίνη, Ρουμανία, Ρωσική Ομοσπονδία, Σερβία και Σουδάν, στέλνοντας εμπράκτως το μήνυμα ότι η ΔΣΟ συμπαρίσταται στον Κυπριακό λαό και τις προσπάθειες της χώρας μας για την επίλυση του Κυπριακού.

Στα πλαίσια δε της διοργάνωσης, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις στη Λευκωσία, στο ανώτατο πολιτειακό επίπεδο της Κυπριακής Δημοκρατίας, ήτοι του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων, του Υπουργού Εξωτερικών και του Αρχιεπισκόπου Κύπρου.

Πραγματοποιήθηκαν επίσης τα εγκαίνια της έκθεσης έργων αγιογραφίας, με θέμα «Η Ανάσταση του Ιησού», στην Πινακοθήκη του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’, στη Λευκωσία (ανοιχτή από τις 3 Απριλίου μέχρι τις 10 Μαΐου 2019).

Εξάλλου, οι σύνεδροι επισκέφθηκαν χώρους θρησκευτικού, ακαδημαϊκού και ιστορικού - πολιτιστικού ενδιαφέροντος, στην επαρχία Πάφου, ήτοι στην Ιερά Μονή Αγίου Νεοφύτου του Εγκλείστου, στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις και στον αρχαιολογικό χώρο Κάτω Πάφου.

Η διοργάνωση ολοκληρώθηκε με επιτυχία, λόγω, τόσο της επαναβεβαίωσης της διαχρονικής και βάσει αρχών στήριξης των μελών της Συνέλευσης στο δίκαιο αγώνα της Κύπρου, όσο και της δρομολόγησης περαιτέρω ενδυνάμωσης και διεύρυνσης της ΔΣΟ σε παγκόσμιο επίπεδο, αποσκοπώντας στην ειρηνική συνύπαρξη στο διεθνές γίγνεσθαι.

---
Σχετικοί σύνδεσμοι:
Ιστοσελίδα με το κείμενο της εν λόγω Συνεδρίασης της ΔΣΟ: http://eiao.org/archives/16399

Έκθεση έργων αγιογραφίας «Η Ανάσταση του Ιησού»

Σύνοψη της Εαρινής Συνεδρίασης της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), Λεμεσός, 2-4 Απριλίου 2019, στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://docs.google.com/document

Sunday 17 February 2019

Άρθρο Γνώμης - Ανασκόπηση της περιρρέουσας πολιτικής επί της Συμφωνίας των Πρεσπών

via Άρθρο Γνώμης - Ανασκόπηση της περιρρέουσας πολιτικής επί της Συμφωνίας των Πρεσπών: η πρόσφατη περίοδος πολιτικής πόλωσης, φανατισμού και λαϊκισμού.


Posted on February 11, 2019 by actandemo
Το Άρθρο Γνώμης έλαβε δημοσιότητα στην ιστοσελίδα του Πολιτικού Κινήματος Το Ποτάμι

Τις δύσκολες ώρες, πρέπει να τολμάς να παίρνεις θέση, έστω και αν αυτή μπορεί να σου στοιχίσει σε προσωπικό επίπεδο, ενάντια στη θέληση και τα πιστεύω φίλων και γνωστών! Με την υπογραφή δε του πρωτοκόλλου εισδοχής στο ΝΑΤΟ της ΠΓΔΜ, ως Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, την οποία υπέγραψαν τα κράτη-μέλη του Οργανισμού του Βορειοατλαντικού Συμφώνου, άνοιξε πλέον ο δρόμος για την ένταξη της χώρας, ως 30ου Κράτους-Μέλους της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας. Περαιτέρω, με την «επίσημη κοινοποίηση (προς το Γ.Γ. του ΟΗΕ António Guterres) με την οποία τίθεται από 12ης Φεβρουαρίου (2019) σε εφαρμογή η Συμφωνία των Πρεσπών, η οποία μεταξύ άλλων εκφράζει την συμφωνία των πλευρών για το όνομα “Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας”», επισημοποιείται η έξοδος από το τέλμα του ονοματολογικού στο Μακεδονικό ζήτημα και η εξομάλυνση των σχέσεων της Ελλάδας με τη γείτονά μας χώρα.

Γι’ αυτό όσοι στήριξαν, όσο τους αναλογούσε, τη Συμφωνία των Πρεσπών, έχοντας το κατά δύναμη αναλύσει τα επιχειρήματα των πολέμιων και των υπέρμαχων της εν λόγω Συνθήκης, ευελπιστούν ότι η διεθνής αυτή Συμφωνία θα είναι η απαρχή μιας νέας εποχής για τη Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη μας, έχοντας εξετάσει με νηφαλιότητα το εθνικό μας συμφέρον σε βάθος γενεών και μακριά από κομματικές σκοπιμότητες.

Περαιτέρω, μετά από αρκετές Βαλκανιοπεριηγήσεις σε βάθος αρκετών ετών, διασχίζοντας όλες τις συνιστώσες της πρώην Γιουγκοσλαβίας και των λοιπών Βαλκανίων,* κάνοντας στάσεις και/ή διανυκτερεύσεις, μεταξύ άλλων, σε Σκόπια, Μοναστήρι, Τέτοβο και Οχρίδα, όπου έγινε σε κάποιο βαθμό γνωριμία με τον σλαβόφωνο και αλβανόφωνο εκεί λαό, εκτίμηση είναι ότι αυτά που μας ενώνουν με τους βόρειους γείτονές μας, σε επίπεδο κουλτούρας, καθημερινού βίου και συμπεριφοράς, είναι πολύ περισσότερα από όσα μπορεί κανείς ποτέ να φανταστεί!!

Την πρόσφατη χρονική περίοδο ακραίας πολιτικής αντιπαράθεσης, παρά το κλίμα πόλωσης, φανατισμού και λαϊκισμού, διαπιστώθηκε και μια υγιής ανταλλαγή απόψεων και διαλόγου, έστω διαδικτυακού στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Παρά δε το γεγονός ότι οι διάφορες τοποθετήσεις και εκτιμήσεις πόρρω απείχαν από μια κοινή θέση, αυτές αποτέλεσαν ενδείξεις πολιτισμένης ενεργούς πολιτικής συμπεριφοράς και δημοκρατικής συνειδήσεως του λαού μας.

Στο αντίθετο στρατόπεδο και στα πλαίσια του εθνικού αυτού ζητήματος, συνεχίζεται σε όλα τα μέτωπα πολωμένο παιχνίδι εξουσίας. Εκμεταλλευόμενοι το αγνό πατριωτικό αίσθημα των πολιτών, οι εκάστοτε και εν δυνάμει ηγέτες, αρπάζονται από τα πλοκάμια της εξουσίας, με τελικό σκοπό την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας. Εξ ου και οι κατά καιρούς “ομάδες σοφών”, επαναλαμβάνουν την επίκληση της προσοχής από τους κατά καιρούς πατριδοκάπηλους και τους συνθηματικούς μονόλογους επίδοξων εραστών της εξουσίας.

Η παρέμβαση υπέρ της λύσης στη διένεξη της Ελλάδας με την τότε ΠΓΔΜ, την οποία έκαναν 33 άνθρωποι των Επιστημών και των Γραμμάτων την παραμονή της ψήφισης του εν λόγω σχεδίου νόμου κύρωσης της Συμφωνίας των Πρεσπών, αποτέλεσε έναυσμα περαιτέρω εξέτασης του εν λόγω ζητήματος.

Παρά τα λάθη και τις επιμέρους πολιτικές επιδιώξεις των κυβερνώντων, ως μεγαλύτερες και πιο πιθανές απειλές για τον ελληνισμό εξακολουθούν να θεωρούνται ο αλβανικός μεγαλοϊδεατισμός και ο τουρκικός νέο-οθωμανικός επεκτατισμός, ενώ, ως ρεαλιστικότερη προσέγγιση, αναδεικνύεται η εν δυνάμει ενσωμάτωση στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι των σλαβόφωνων εν Χριστώ αδελφών μας στο βορρά, στα πλαίσια των διεθνών και περιφερειακών βαλκανικών σχέσεων της χώρας.

Η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε, πράγματι, να κάνει πολλά περισσότερα για να πετύχει μια εθνική γραμμή με μεγαλύτερη συνοχή στο εν λόγω ζήτημα. Η κοινωνικό-πολιτική όμως υστέρηση της Ελλάδος σε σχέση με το δυτικο-ευρωπαϊκό πυρήνα και την Σκανδιναβία, καθώς και το μομέντουμ, τόσο σε επίπεδο διεθνοπολιτικής ισορροπίας όσο και εσωτερικών πολιτικών συντεταγμένων, δεν επέτρεψε τέτοια διπλωματική “αβροφροσύνη”. Περαιτέρω, εν αντιθέσει με την Ελβετία, τα δημοψηφίσματα στη χώρα μας έχουν εν πολλοίς υποβιβαστεί ως εργαλεία δημαγωγίας, ενώ το εκλογικό σύστημα και πολιτικό σώμα της χώρας χρήζει ανανέωσης προσώπων, πολιτικής συμπεριφοράς, πνεύματος και λόγου.

Έως ότου λοιπόν αυτό να επιτευχθεί, όσοι υπερψήφισαν τη Συμφωνία, το έπραξαν αξιοποιώντας την παρούσα ευκαιρία επίλυσης της παγιωμένης αυτής διαμάχης με την γειτονική χώρα, η οποία έπαψε πλέον να αποκαλείται και να αναγνωρίζεται ανά το παγκόσμιο μόνο με το προσωνύμιο Μακεδονία. Η προσθήκη του γεωγραφικού προσδιορισμού Βόρεια, μάλλον προς ίδιον όφελος είναι.

Σε ένα άλλο πλαίσιο εξέτασης, στο διεθνές σύστημα δεν υπάρχει πάντοτε ταύτιση φαινομενικά παρόμοιων ζητημάτων. Κατά τη μετά τη Γιουγκοσλαβία εποχή, το σύγχρονο δημιούργημα της ΠΓΔΜ ουδέποτε εισέβαλε στον ελλαδικό χώρο, όπως έκανε η Τουρκία στην Κύπρο. Εξ ου και η όποια σύγκριση των δύο επιθετικών προσδιορισμών, ήτοι της “Βόρειας”, είναι μάλλον ατυχής. Διαφορετικά διεθνή ζητήματα χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης, κατά περίπτωση.

Έχοντας, άλλωστε, Βαλκάνιους και Μεσανατολίτες γείτονες, μιας και δεν βρισκόμαστε στη Δανιμαρκία, αρμόζει να συμπεριφερόμαστε αναλόγως και να επιδιώκουμε για την ενδυνάμωση και διεύρυνση της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, με την ένταξη και των βορείων γειτόνων μας στην Ένωση! Ο αλυτρωτισμός δε των γειτονικών μας λαών, αποδομείται αριθμητικώς, καθότι δεν είναι δυνατόν να θεωρούνται ως απειλή μερικές χιλιάδες δίγλωσσων συμπατριωτών μας, οι οποίοι ζουν ανάμεσα σε πέραν των δύο εκατομμυρίων Ελλήνων, κυρίως στις Περιφέρειες της Κεντρικής και της Δυτικής Μακεδονίας.

Εν κατακλείδι, η τελευταία αυτή διεθνοπολιτική περίοδος κατέδειξε πληθώρα μεγάλων διεθνών και εσωτερικών πολιτικών ζητημάτων, αδύνατον να αναλυθούν σε ένα άρθρο γνώμης. Συνοπτικά θα λέγαμε ότι, απ' τη μια είναι οι εθνομηδενιστές κι απ' την άλλη οι πατριδοκάπηλοι, όλοι τους, όλοι μας, (συμ)πατριώτες! Το παιχνίδι όμως στο διεθνές σύστημα παίζεται σε ανοιχτό γήπεδο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, και όχι στο κατά τα άλλα συμπαθητικό κλειστό γήπεδο όπου αγωνίζεται ο Ήφαιστος, στην ακριτική Λήμνο. Χρειαζόμαστε τη γνώση και το πυρ του πολιτικού φιλελευθερισμού για να επέλθει η ισορροπία και η καλώς νοούμενη υπεράσπιση του εθνικού συμφέροντος. Άλλωστε, παραμένουμε μέλη στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ. Δεν είναι αυτοί εναντίον ημών, είναι εμείς συνδιαμορφωτές εντός αυτών.

Βασίλειος Έλληνας Κοιλιαρής

Οικονομολόγος – Πολιτειολόγος – Διεθνολόγος

*Αναφερόμαστε στα ακόλουθα νεότευκτα και παλαιότερα κράτη: ΠΓΔΜ, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Σερβία, περιλαμβανομένου του Κοσσυφοπεδίου, Σλοβενία, Κροατία, Μαυροβούνιο, αλλά και Αλβανία, Βουλγαρία και Ρουμανία.

Υιοθετείται η θέση της μη αναγνώρισης της μονομερώς ανακηρυχθείσας ανεξαρτησίας του Κοσόβου. Νομική βάση για επίλυση του ζητήματος του Κοσσυφοπεδίου παραμένει το ψήφισμα 1244/99 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΑ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΔΕΣΜΕΥΩ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΟΥΔΕΝΑΝ ΤΡΟΠΟ.

Οι απόψεις που εκφράζονται δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις των αναφερόμενων και άλλων εμπλεκόμενων προσώπων στο εν λόγω Άρθρο.

Tel.: +357 99 097 777, +30 6937 750 333 | E-mail: vkiliaris@gmail.com

Thursday 24 January 2019

Περί της Συμφωνίας των Πρεσπών ΙΙ

Politics, international relations

24.1.2019
Τις δύσκολες ώρες, πρέπει να τολμάς να παίρνεις θέση, έστω και αν αυτή μπορεί να σου στοιχίσει σε προσωπικό επίπεδο, ενάντια στη θέληση και τα πιστεύω φίλων και γνωστών!

Γι’ αυτό στηρίζω, όσο μου αναλογεί, τη Συμφωνία των Πρεσπών, αφού έχω το κατά δύναμη αναλύσει τα επιχειρήματα των πολέμιων και των υπέρμαχων της εν λόγω Συνθήκης!!

Ευελπιστώντας ότι η διεθνής αυτή Συμφωνία θα είναι η απαρχή μιας νέας εποχής για τη Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη μας, ας εξετάσουμε με νηφαλιότητα το εθνικό μας συμφέρον σε βάθος γενεών και μακριά από κομματικές σκοπιμότητες.

Περαιτέρω, μετά από αρκετές Βαλκανιοπεριηγήσεις σε βάθος χρόνων, διαμέσου και διανυκτερεύοντας στα Σκόπια, Μοναστήρι, Τέτοβο και Οχρίδα, όπου έγινε σε κάποιο βαθμό γνωριμία με τον σλαβόφωνο και αλβανόφωνο εκεί λαό, εκτιμώ ότι αυτά που μας ενώνουν με τους βόρειους γείτονές μας, σε επίπεδο κουλτούρας, καθημερινού βίου και συμπεριφοράς, είναι πολύ περισσότερα από ότι μπορεί κανείς ποτέ να φανταστεί!!

25.1.2019

Με αφορμή τον σχολιασμό της παρούσας ανάρτησης, παρατίθεται η εξής τοποθέτηση:

Η ανταλλαγή απόψεων και ο διάλογος, έστω ο διαδικτυακός, ακόμα και αν οι θέσεις και οι εκτιμήσεις πόρρω απέχουν από μια κοινή θέση, είναι ενδείξεις πολιτισμένης συμπεριφοράς και δημοκρατικής συνειδήσεως!!

Να προσθέσω μόνο ότι, στα πλαίσια του εθνικού αυτού ζητήματος, συνεχίζει να γίνεται σε όλα τα μέτωπα πολωμένο πολιτικό παιχνίδι εξουσίας.

Εκμεταλλευόμενοι το αγνό πατριωτικό αίσθημα των πολιτών, οι εκάστοτε ηγέτες και εν δυνάμει ηγέτες, αρπάζονται από τα κλαδιά της εξουσίας, με τελικό σκοπό την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας. Εξ ου και η επαναλαμβανόμενη επίκληση προσοχής από τους κατά καιρούς πατριδοκάπηλους και τους συνθηματικούς μονόλογους επίδοξων εραστών της εξουσίας.

Παρά τα λάθη των κυβερνώντων, συνεχίζω όμως να θεωρώ ως μεγαλύτερες και πιο πιθανές απειλές τον αλβανικό μεγαλοϊδεατισμό και τον τουρκικό νέο-οθωμανικό επεκτατισμό και ρεαλιστικότερη την προσέγγιση για ενσωμάτωση στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι των σλαβόφωνων εν Χριστώ αδελφών μας στο βορρά, στα πλαίσια των διεθνών και περιφερειακών βαλκανικών σχέσεων της χώρας.
---
Παρέμβαση υπέρ της λύσης στη διένεξη της Ελλάδας με την ΠΓΔΜ κάνουν 33 άνθρωποι των Επιστημών και των Γραμμάτων

Αποσπάσματα:
[...]
"Η Ιστορία όμως έχει δείξει πως όταν αφήνεις τις ευκαιρίες να πάνε χαμένες, στο τέλος αναγκάζεσαι να συμβιβαστείς με μια λύση που είναι χειρότερη από την προηγούμενη. Στο Μακεδονικό, η παγίωση του προβλήματος το μόνο που κάνει είναι να χαρίζει στους γείτονες μας το όνομα «Μακεδονία», με το οποίο τους έχουν ήδη αναγνωρίσει οι περισσότερες χώρες του πλανήτη. Επιπλέον, διαιωνίζεται η πολιτική απομόνωσή της χώρας μας και φρενάρεται συνεχώς η ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και της ελληνικής Μακεδονίας".
[...]
"Η επίσημη πλέον παραδοχή των γειτόνων μας ότι οι ίδιοι δεν έχουν σχέση με την μακεδονική ταυτότητα της Βόρειας Ελλάδας, τον Ελληνικό πολιτισμό, την ιστορία, την κουλτούρα και την κληρονομιά αυτής της περιοχής, από την αρχαιότητα έως σήμερα, αποσιωπάται στον ελληνικό δημόσιο διάλογο. Όπως επίσης υποβαθμίστηκε και η εκ μέρους τους αναγνώριση ότι η γλώσσα τους ανήκει στην ομάδα των Νότιων Σλαβικών γλωσσών. Αντιθέτως, εθνικιστικές κραυγές και φοβικά αφηγήματα εκτόπισαν από το προσκήνιο τον κύριο στόχο της συμφωνίας που δεν είναι άλλος από την σταθερότητα και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ.

Ως έλληνες πατριώτες και ευρωπαίοι πολίτες, έχουμε στραμμένο το βλέμμα μας στο μέλλον, χωρίς να αγνοούμε τα διδάγματα της Ιστορίας. Η οποία μας διδάσκει ότι δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα αλλά αντιθέτως ισχυροποιούμε τη θέση της χώρας μας και την ευημερία του λαού μας όταν οι πολιτικές δυνάμεις προκρίνουν το δημόσιο και εθνικό συμφέρον και όχι το δικό τους.

Το όπλο για να τα πετύχουμε αυτά, στη γεωπολιτικά ευαίσθητη γειτονιά μας, είναι να ενισχύουμε διαρκώς όσα μας ενώνουν και όχι αυτά που μας χωρίζουν. Αυτό ήταν και παραμένει το μεγάλο στοίχημα στα Βαλκάνια. Πρέπει να το κερδίσουμε".
---
"Σχόλια:

Αγαπητέ @Sotiris Delis ευχαριστώ για το σχετικό σχόλιο.

Πράγματι, η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να κάνει πολλά περισσότερα για να πετύχει μια εθνική γραμμή με μεγαλύτερη συνοχή στο εν λόγω ζήτημα, η κοινωνικό πολιτική μας όμως υστέρηση σε σχέση με την Σκανδιναβία και τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό πυρήνα δεν μας το επιτρέπει.
Τα δημοψήφισματα υποβαθμίστηκαν ως εργαλείο δημαγωγίας και το εκλογικό σύστημα και πολιτικό σώμα χρήζει ανανέωσης.

Έως ότου όμως, αν ποτέ, αυτό επιτευχθεί, ας αδράξουμε την ευκαιρία  επίλυσης της παγιωμένης αυτής διαμάχης με την ΠΓΔΜ, η οποία θα πάψει να αποκαλείται και να αναγνωρίζεται ανά το παγκόσμιο ως σκέτη Μακεδονία.
Η προσθήκη του γεωγραφικού προσδιορισμού Βόρεια, μάλλον προς δικό μας όφελος είναι.

@Sotiris Delis Εκτιμώ τόσο την άποψη όσο και την εμπειρία σου, δεδομένα τα οποία έζησα και κατ΄ιδίαν στα κατά καιρούς συναπαντήματά μας! Εύχομαι και εγώ να μην κάνω λάθος στις εκτιμήσεις μου.

Παρά τα λάθη των κυβερνώντων, συνεχίζω όμως να θεωρώ ως μεγαλύτερες και πιο πιθανές απειλές τον αλβανικό μεγαλοϊδεατισμό και τον τουρκικό νέο-οθωμανικό επεκτατισμό και ρεαλιστικότερη την προσέγγιση για ενσωμάτωση στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι των σλαβόφωνων εν Χριστώ αδελφών μας στο βορρά, στα πλαίσια των διεθνών και περιφερειακών βαλκανικών σχέσεων της χώρας.
--
@Simos Dimitris Karayiannis σεβαστή η κάθε θέση.

Στο διεθνές σύστημα όμως, δεν υπάρχει πάντοτε ταύτιση φαινομενικά παρόμοιων ζητημάτων.
Αλλωστε, το σύγχρονο δημιούργημα της ΠΓΔΜ, ουδέποτε εισέβαλε στον ελλαδικό χώρο, όπως έκανε η Τουρκία στην Κύπρο.

Διαφορετικά διεθνή ζητήματα χρήζουν αντιμετώπιση κατά περίπτωση.

@Minas Koutaliagas Σεβαστή η κάθε τοποθέτηση, όποιον και αν θυμίζει! Αυτούς του γείτονες έχουμε, Βαλκάνιους και Μεσανατολίτες, δεν είμαστε στη Δανία, άρα αντίστοιχα αρμόζει να συμπεριφερόμαστε και να προσπαθούμε για την ενδυνάμωση και διεύρυνση της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, με την ένταξη και των βορείων γειτόνων μας στην Ένωση! Αναφορικά με τον αλυτρωτισμό των γειτονικών μας λαών, είναι δυνατόν να θεωρούνται ως απειλή μερικές χιλιάδες συμπατριωτών μας, σε μια περιφέρεια 2 εκατομμυρίων Ελλήνων Μακεδόνων;

Αγαπητέ Μηνά, μεγάλα ζητήματα ανοίγεις, αδύνατον να αναλυθούν μέσω των ΜΚΔ. Απ' τη μια οι εθνομηδενιστές, απ' την άλλη οι πατριδοκάπηλοι, όλοι τους, όλοι μας πατριώτες! Το παιχνίδι στο διεθνές σύστημα παίζεται σε άλλο γήπεδο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, και όχι στο κατά τα άλλα συμπαθητικό γήπεδο της Κολοπετινίτσας. Πραγματικά εύχομαι να μην κάνω λάθος, αλλά όπως έγραψα και πιο πάνω, "[Π]αρά τα λάθη των κυβερνώντων, συνεχίζω όμως να θεωρώ ως μεγαλύτερες και πιο πιθανές απειλές τον αλβανικό μεγαλοϊδεατισμό και τον τουρκικό νέο-οθωμανικό επεκτατισμό και ρεαλιστικότερη την προσέγγιση για ενσωμάτωση στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι των σλαβόφωνων εν Χριστώ αδελφών μας στο βορρά, στα πλαίσια των διεθνών και περιφερειακών βαλκανικών σχέσεων της χώρας". Άλλωστε, είμαστε μέλη στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, δεν είναι αυτοί και εμείς, είναι εμείς εντός αυτών

Saturday 19 January 2019

Περί της Συμφωνίας των Πρεσπών

Πάταξον μέν, ἄκουσον δέ
Είσαι ενάντια στη Συμφωνία των Πρεσπών! Σεβαστό !! Μια παράκληση μόνο. Τη Δευτέρα, 21 Ιανουαρίου 2019, ώρα 18:00, πραγματοποιήθηκε σχετική συζήτηση στο Ζάππειο.

Η εκδήλωση στον ακόλουθο σύνδεσμο:
https://www.facebook.com/topotami/videos/324597784929954

Κάλυψη από τα ΜΜΕ και ΜΚΔ και σχετικές ανακοινώσεις, ένθεν κακείθεν της Συμφωνίας, ακολούθως:

t.co/jwGynnHNZ3?amp=1
---
Τουλάχιστον, πάρε θέση αφού λάβεις υπόψη όλα τα επιχειρήματα, μακρυά από φανφαρονισμούς και λαϊκιστικά λογύδρια !!!

Επιχειρηματολογώντας και διάβασον δε:
"Εμείς αυτοπροσδιοριζόμαστε ως Έλληνες, ενώ όλος ο κόσμος μας αποκαλεί Γραικούς και Ίωνες. Αλλάζει αυτό το τί αισθανόμαστε;" ---

* Ολόκληρο το κείμενο της Συμφωνίας των "Πρεσπών", ακολούθως:
http://s.kathimerini.gr/resources/article-files/symfwnia--2.pdf


** Περισσότερα για την Internal Macedonian Revolutionary Organization BALKAN REVOLUTIONARY ORGANIZATION, ακολούθως:
https://www.britannica.com/topic/Internal-Macedonian-Revolutionary-Organization
---

Vandalising the monument of the Unknown Soldier is an act degrading the fact that #Macedonia is #Greek
#Prespa_Agreement
#Makedonia
#Greece

---
*** Μια ενδιαφέρουσα ανασκόπηση, από τον ιστορικό, ακαδημαϊκό και λογοτέχνη Μιλτιάδη Χατζόπουλο: 
http://www.kathimerini.gr/1005671/gallery/proswpa/geyma-me-thn-k/miltiadhs-xatzopoylos-sthn-k-o-patriwtismos-den-einai-moda

Αποσπάσματα:
[...]
«Η αρχαία Μακεδονία είναι ένας χώρος ορισμένος, δεν είναι κάτι το αχανές. Στον 19ο αιώνα οι Ελληνες ιστορικοί ωθούσαν τα σύνορά της, για επεκτατικούς λόγους, όσο βορειότερα μπορούσαν. Ομως η Μακεδονία δεν εκτεινόταν στα Σκόπια, περιοριζόταν περίπου στα ελληνικά βόρεια σύνορα, έφτανε μέχρι την περιοχή των λιμνών, ίσως λίγο βορειότερα, τη Λυχνίτιδα λίμνη –τη σημερινή Αχρίδα– και την οροσειρά Μπέλλες, που χωρίζει την Ελλάδα από τη FYROM και τη Βουλγαρία. Στις επιγραφές, το μακεδονικό μηνολόγιο –το ημερολόγιο με τους μακεδονικούς μήνες– και ο επώνυμος ιερέας (στις μακεδονικές πόλεις ήταν ο ιερέας του Ασκληπιού), με το όνομα του οποίου χρονολογούνται όλα τα επίσημα κείμενα, μας δείχνουν ότι βρισκόμαστε στη Μακεδονία. Ο χρόνος ήταν το πρώτο στοιχείο για να ορίσεις τον χώρο».
[...]
Υπάρχει μια τεράστια συζήτηση για τη μακεδονική διάλεκτο, «την οποία γνωρίζουμε πολύ λίγο. Η Μακεδονία είναι στην αρχή ένα πρωτόγονο βασίλειο, το οποίο δεν έχει επίσημα κείμενα γραμμένα σε λίθο. Οταν αρχίζουν τον 4ο αι. π.Χ. να γράφουν πάνω σε λίθο, σε όλη τη Λεκάνη του Αιγαίου επιβάλλεται η αττική κοινή και αυτή υιοθετείται από τους Μακεδόνες. Γι’ αυτό, τη μακεδονική διάλεκτο, που παρουσιάζει συνάφεια με τις διαλέκτους της Ηπείρου και της Θεσσαλίας και είναι αδιαμφισβήτητα ελληνική, τη γνωρίζουμε από ελάχιστα κείμενα, από τα δικά τους ιδιότυπα ονόματα και από τα λάθη που κάνουν οι Μακεδόνες εισάγοντας στην αττική, τύπους της μακεδονικής διαλέκτου. Από επιγραφές σε ταφικά μνημεία, κείμενα πάνω σε χρυσά ελάσματα μαθαίνουμε για τις λατρείες, τα ήθη, τα έθιμα· από ψηφίσματα, διατάγματα βασιλέων, νόμους μαθαίνουμε για τους πολιτικούς θεσμούς, το πώς λειτουργούσαν οι μακεδονικές πόλεις. Η γλώσσα, η θρησκεία, οι θεσμοί, μας επιτρέπουν να πούμε ότι οι Μακεδόνες συμπεριφέρονταν όπως όλοι οι άλλοι Ελληνες, ότι ήταν Ελληνες. Δεν το λέω αυτό από εθνικιστική διάθεση, αλλά βάσει τεκμηρίων».
---
**** Περαιτέρω, από φυρομιανή σκοπιά, παρουσιάζεται μια απλοϊκή παρουσίαση της εν λόγω Συμφωνίας:

Greece

What Greece has to do
  • Not to veto/object when and if FYROM joins NATO and/or EU.


Friday 3 August 2018

Βαλκανιοπεριηγήσεις Ελλήνων: ένας αλλοιώτικος γειτονικός μας κόσμος

Ανεπίσημο ανέβασμα της νέας ιστοσελίδας "Βαλκανιοπεριηγήσεις Ελλήνων: ένας αλλοιώτικος γειτονικός μας κόσμος": https://balkaniaroadtrips.wordpress.com
"Άλλος για Χίο τράβηξε πήγε – Μάνος Ελευθερίου
(άλλοι για Ερζεγοβίνη)".
Την Κυριακή, 5 Αυγούστου 2018, τα επίσημα εγκαίνια του Ταξιδιωτικού Ιστολογίου*, το οποίο αναφέρεται στα "ΒΑΛΚΑΝ(ΙΑ) III: η 3η εν εξέλιξει Βαλκανιοπεριήγηση !!!"
Θα σας κρατάμε ενήμερους ...
*Impressum: Οι απόψεις που εκφράζονται δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις των αναφερόμενων και άλλων εμπλεκόμενων προσώπων στο εν λόγω Ταξιδιστολόγιο.
Η ιστοσελίδα περιέχει χρήσιμες ιδέες για επίδοξους Βαλκανιοπεριηγητές. Περαιτέρω, μέσω αυθεντικών παραστατικών απεικονήσεων, ως βασική επιδίωξη παραμένει η μεταλαμπάδευση της ιστορικής γνώσης αναφορικά με τα αίτια και τα αιτιατά της Βαλκανιοποίησης (του κόσμου). Άλλωστε, η επίκληση του όρου Balkanization (Βαλκανιοποίηση) σήμερα, αποσκοπεί στην ερμηνεία της αποσύνθεσης ορισμένων πολυεθνικών κρατών και τη διολίσθησή τους προς τη δικτατορία, την εθνοκάθαρση και τον εμφύλιο πόλεμο "(Pringle 2011).
Όπως αναφέρουν, εξάλλου, οι περιηγητές (σύνθεση 2016)
"Ένας διακαής πόθος, ήτοι της επίσκεψης σε μέρη μέχρι πρότινος απάτητα λόγω, μεταξύ άλλων, του εμφυλιοπολεμικού πρόσφατου παρελθόντος, θα γινόταν πραγματικότητα.
Η παρέα των τριών εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενων ανδρών συγκροτήθηκε δίχως περισσή σκέψη και οργάνωση, με κεντρικό κριτήριο τη δίψα τους για εξερεύνηση των γειτονικών μας χωρών και λαών!"