Tuesday, 27 October 2020

Η «Αθωνική Ψηφιακή Κιβωτός» και το πνευματικό βάθος του Αγίου Όρους της χερσονήσου του Άθωνα

Με αφορμή τη λειτουργία της «Αθωνικής Ψηφιακής Κιβωτού», επανήλθε στην επικαιρότητα η ακόλουθη εισήγησή για συμπερίληψή της στο πρόταγμά σας.

Εφόσον χρήζει περαιτέρω αξιοποίησης, παράκληση για τη δέουσα ενημέρωση, με σκοπό την δημοσίευσή της στον ιστότοπο.

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων.

Εκ μέρους της Ομάδας της εν λόγω πρότασης,


Βασίλης

Άμστερνταμ, Θεσσαλονίκη, Λευκωσία,

Οκτώβριος 2020

Η «Αθωνική Ψηφιακή Κιβωτός» και το πνευματικό βάθος του Αγίου Όρους της χερσονήσου του Άθωνα

Θέκλα-Χριστίνα Ζαχαρία

Γεώργιος Λαγαμτζής

Βασίλειος Έλληνας Κοιλιαρής

Το έναυσμα

Με αφορμή την πρόσφατη λειτουργία της «Αθωνικής Ψηφιακής Κιβωτού» (https://mountathos.org/el-GR/Home.aspx), ενός έργου στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία» (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης, ΕΣΠΑ 2014-2020), αναδεικνύονται σύγχρονοι και πάντα επίκαιροι προβληματισμοί.

Οι θεμελιώδεις ανθρώπινες αξίες, οι οποίες πηγάζουν από το δημοκρατικό ιδεώδες, τη μελέτη των αρχαίων έργων και την εμβάθυνση στο πολιτιστικό υπόβαθρο, μπορούν να συμβάλλουν στην ανάκαμψη της χώρας. Αντίβαρα στην οικονομική, υγειονομική και πολιτική κρίση που βιώνει η κοινωνία μας αποτελούν το πολιτιστικό απόθεμα και το πνευματικό βάθος του Αγίου Όρους. Η ζωή εξάλλου στη χερσόνησο του Άθωνα αναδεικνύεται μέσω των τεχνολογικών δυνατοτήτων της νέας ψηφιακής και εν πολλοίς εικονικής σύγχρονης εποχής.

Οι μονές, οι σκήτες και τα κελιά που υπάρχουν αποτελούν μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Η γαλήνη και πνευματικότητα που συνυπάρχουν σ’ αυτόν τον Τόπο αναγεννά ψυχικά τον άνθρωπο και τον μεταμορφώνει προς το καλύτερο. Η Ορθόδοξη μοναστική κοινότητα του Αγίου Όρους πρεσβεύει αυτή την συνύπαρξη.

Απώτερος σκοπός είναι, τόσο οι άνδρες προσκυνητές στο Άγιον Όρος όσο και οι γυναίκες επισκέπτριες στο Αγιορείτικο Μουσείο και τον Προσομοιωτή, να δουν και να νιώσουν σε πνευματικό επίπεδο ένα μέρος από τα οφέλη που προσφέρει αυτή η γαληνεμένη πνευματικότητα. Ακριβώς σε αυτό το περίγραμμα κινείται η φιλοσοφία της πολιτιστικής αυτής παρέμβασης, ήτοι στο να σμίγει το φαινομενικό με το φαινόμενο, μέσω καινοτομικών διαδραστικών δράσεων και εφαρμογών.

Η τεχνολογική καινοτομία στην υπηρεσία του πολιτισμού.

Μπορεί η είσοδος στο Άγιο Όρος να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο των ανδρών, παρόλα αυτά, τόσο γυναίκες όσο και παιδιά έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν στους χώρους του, μέσω ενός Προσομοιωτή [1]. Σε έναν χώρο που δημιουργείται αποκλειστικά γι’ αυτόν τον σκοπό, οι επισκέπτες μπορούν να επιλέγουν Μονές και χώρους τους οποίους θέλουν να επισκεφθούν, καθώς επίσης και να ζουν, έστω εικονικά, τον τρόπο ζωής τον οποίο έχουν ενστερνιστεί οι μοναχοί και οι επισκέπτες των ιερών εδαφών. Μέσω της εικονικής αυτής πραγματικότητας, μπορούν οι επισκέπτες να «βιώσουν» και να γευτούν αυτή την εναλλακτική πραγματικότητα, έχοντας τη δυνατότητα να παραστούν στις λειτουργίες και τα τελετουργικά των Μονών, καθώς και στις διάφορες καθημερινές ενασχολήσεις των μοναχών.      

Επιπλέον, με τη δημιουργία ενός Αγιορείτικου Μουσείου, σε πραγματικές διαστάσεις και εκτός των γεωγραφικών ορίων της Αθωνικής Πολιτείας, βασισμένου στην αρχιτεκτονική των Μονών του Αγίου Όρους, οι επισκέπτες κάθε φύλου θα είναι ωσάν να εισέρχονται σ’ ένα Αγιορείτικο μοναστήρι. Προβάλλονται, μεταξύ άλλων, τα κελιά (δωμάτια) των μοναχών, η τράπεζα (εστιατόριο), το αρχονταρίκι (χώρος υποδοχής και συζήτησης των μοναχών με τους επισκέπτες) και το ηγουμενείο (ιδιαίτερο διαμέρισμα και γραφείο του ηγούμενου ενός μοναστηριού), ως χώροι ανάδειξης Αγιορείτικων θησαυρών. Περαιτέρω, παρουσιάζεται εκθετήριο με εργόχειρα μοναχών και φυσικών προϊόντων Αγίου Όρους, ενώ, σε διαρκή σύνοδο, αγιορείτες πατέρες διακονούν διαλόγους με τους επισκέπτες στο μουσείο.  

Αξιοποιείται έτι περαιτέρω ο διαδικτυακός ιστότοπος «Αθωνική Ψηφιακή Κιβωτός» τοιουτοτρόπως, περιλαμβάνοντας το Αγιορείτικο Μουσείο και την «αίθουσα ψηφιακής-εικονικής πραγματικότητας-αναπαράστασης του βίου των ασκητών στο Άγιο Όρος» (Προσομοιωτής).

Αντί επιλόγου: ο Αριστοτέλης και η καινοτομία συμβάλλουν στη δημιουργία μιας νέας αντίληψης για τον ελληνισμό εν γένει.

Η τελεολογική επιδίωξη για την πνευματική πρόοδο του κάθε συμμετέχοντα-επισκέπτη, μέσω της ηρεμίας που προσφέρει το τοπίο και της παράλληλης αναφοράς σε ιστορικά στοιχεία και τη φιλοσοφική σκέψη του Αριστοτέλη, συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση, χωρίς να λησμονείται ότι και ο γεννημένος στα Στάγειρα (Χαλκιδική) φιλόσοφος υπήρξε πρόδρομος του Χριστιανισμού.[2]

Η πνευματική ξηρασία, η ιδιοτέλεια και ο εγωισμός είναι τα στοιχεία εκείνα που κάνουν τον άνθρωπο να μη βλέπει τη θετική πλευρά των διαφόρων προβλημάτων που παρουσιάζονται ενώπιόν του καθημερινά. «Όλοι μας, μικροί και μεγάλοι, έχουμε πολύ εγωισμό και δε δεχόμαστε υπόδειξη και παρατήρηση. Όλα τα γνωρίζουμε, είμεθα όλοι σοφοί».[3]

Μαθαίνοντας ο άνθρωπος ν’ αγαπά και αποβάλλοντας από μέσα του τη φονική αρρώστια του εγωισμού, αναγεννιέται ψυχικά. Σ’ έναν κόσμο όπου άνθρωποι καταρρακώνονται από επίκτητες ψυχολογικές ασθένειες, αναζητώντας βοήθεια σε ψυχίατρους, ψυχοθεραπευτές, χαρτορίχτρες και μέντιουμ, αλλά και τηλεοπτικές εκπομπές απογύμνωσης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (λεγόμενα ριάλιτι), ως αντίδωρο προσφέρεται ο επίγειος παράδεισος πέριξ και εντός του Αγίου Όρους, συνδυάζοντας τη σωματική ξεκούραση σε παρθένες και πανέμορφες τοποθεσίες μαζί με την καλλιέργεια του πνεύματος. Άλλωστε, η πληροφόρηση για τη ζωή των μοναχών, τις απλές συνήθειές τους, την ενασχόληση με τη φύση και παρατήρηση αυτής, διδάσκει και μορφώνει.

Αναχωρώντας κανείς, μετά από λίγο καιρό επιζητεί την εμπειρία εκ νέου, προκειμένου να ξεκουράσει και να γλυκάνει την ψυχή του. Ο επισκέπτης που θα ζήσει έστω και μια φορά το πνευματικό αυτό περιβόλι θα θελήσει να το ζήσει ξανά και ξανά και ξανά.

---

[1] Προσομοιωτής: Η αναπαράσταση της συμπεριφοράς ή των χαρακτηριστικών ενός συστήματος μέσω της χρήσης ενός άλλου συστήματος, ειδικότερα ενός προγράμματος υπολογιστή, σχεδιασμένο για τον ανωτέρω σκοπό. Πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα.

 

[2] Ο Αριστοτέλης απεικονίζεται σε τοιχογραφίες ναών, παρεκκλησιών και μοναστηριών. Πηγή: Θ. Μ. Προβατάκης (2003). Οι Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι στη Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή Εικονογραφία, Χίος : Δάφνη.

 

[3] Α. Ρακοβαλής (1997). Ο π. Πασιος μου είπε… Αποφθέγματα του Γέροντα, Θεσσαλονίκη.

Tuesday, 30 June 2020

The Online International Educational Conference 30th June, 2020 13.00 CET “Media Lab project dissemination to contribute to media literacy”


International Educational Conference online
Media Lab project dissemination to contribute to media literacy
30th June, 2020


Erasmus+ KA2 Project „Media Lab for Bridging Cross-Border Gaps“
Project number 2018-1-LT02-KA205-005715

PROGRAMME (PDF)

Διαδικτυακό συνέδριο του προγράμματος Media Lab

Το πρόγραμμα Media Lab, που υλοποιείται στο πλαίσιο του Erasmus+ με τη συμμετοχή του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου με ερευνητικό αντικείμενο την Παιδεία στα Μέσα, διοργανωνει διαδικτυακό συνέδριο την Τρίτη 30 Ιουνίου από τις 13.45 ως τις 16.30 (ώρα Κύπρου). Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οργανισμοί από Κύπρο, Ελλάδα, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία και Βόρεια Μακεδονία.

Στο διαδικτυακό συνέδριο θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα του προγράμματος και θα ακολουθήσει συζήτηση. Ανάμεσα στα θέματα του συνεδρίου περιλαμβάνονται: Τι κάνουν τα ίδια τα ΜΜΕ για να προωθήσουν την Παιδεία στα Μέσα, πώς δοκιμάστηκε η Παιδεία στα Μέσα στη διάρκεια της πανδημίας, νέες τάσεις και μέθοδοι στη διδασκαλία της Παιδείας στα Μέσα. Στα πλαίσια του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν οι παρουσιάσεις των σύντομων βίντεο που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος. Το διαδικτυακό συνέδριο απευθύνεται σε ερευνητές, εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, επαγγελματίες που ασχολούνται με την εκπαίδευση των νέων, φορείς χάραξης πολιτικής και δημοσιογράφους από τις χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Το συνέδριο θα διεξαχθεί στην αγγλική γλώσσα.

Για εγγραφές:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeLyJzKPKO2T5YW8ZtqXLuQN1nOG1JBw1cZ7W9bKXgB9wFSuw/viewform

Μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα του συνεδρίου εδώ:

"258210&languageId=100&assetKey="258210&languageId=100&assetKey="258210&languageId=100&assetKey=Media-Lab-conference-agenda-30.06.2020

COMMENT-QUESTION

Thank you all for your presentations. A comment-question: In a parallel field of analysis, the return in news of top stories on topics related to international political tensions and conflict affairs, as well as on issues of internal micro-political antagonisms, are indications of a return to the pro-crisis situation and daily life (ante), while at the same time, the majority of the peoples across the globe "accepted" the consequences of the pandemic, including the daily number of victims, as part of a new reality (post). 



How can the Media balance the news and prioritise them based on their impact on the crucial mass of populations across the world?

Wednesday, 10 June 2020

#OECD online event: Catching the Deliberative Wave


Organisation for Economic Co-operation and Development (#OECD) online event

My Question
Is there a mobile (cellphone) application-platform, where citizens can deliberate on specific issues of their concern?

Franziska Maier
Hi Vasilis, this is not connected to institutionalized democracy at all, but I think it’s quite a cool idea of how to structure online deliberation that is accessible to just tune in for anyone: https://www.kialo.com/

You
Thank you for sharing! We are trying to develop one, mostly through participating in Hackathons. This site might also be a good help in this direction :)

Catching the Deliberative Wave Launch

Report Launch – 10 June 2020 – 17.00-18.00 CET
Links:
https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZElf-uqrz8qHNZMtj5bk56ffOloL3j8ojaQ/success?user_id=PxFZiqVYSBOY0uJy5BKJvw&timezone_id=Europe%2FParis

https://medium.com/participo/oecd-launch-event-catching-the-deliberative-wave-6f13ba291540

Description
The "deliberative wave" has been building since the 1980s, gaining momentum since around 2010. Public authorities across the world and at all levels of government have used around 300 Citizens’ Assemblies, Juries, and Panels to involve citizens in tackling complex policy problems. They convene groups of people representing a wide cross-section of society for numerous days to learn, deliberate, and develop collective recommendations. ​

At this event, we will discuss the relevance of the new OECD report findings in the context of the COVID-19 crisis and explore how public deliberation can be institutionalised to make it an ongoing part of how public decisions are taken, such as the world’s first permanent Citizens’ Council in Ostbelgien.​

17.00-17.05 Welcome and introduction​
Alessandro Bellantoni, Acting Head of Open and Innovative Government Division and Head of Open Government Unit, OECD​

17.05-17.12 Catching the Deliberative Wave overview​
Claudia Chwalisz, Report co-author, Policy Analyst, Open Government Unit, OECD​

17.12-17.20 The world’s first permanent Citizens’ Council​
Oliver Paasch, Prime Minister, Ostbelgien (German-speaking Community of Belgium)​

17.20-17.25 Reflections from government​
Katju Holkeri, Head of Open Government, Finnish Ministry of Finance ​

17.25-18.00 Discussion and Q&A with speakers​
Moderator: Nathan Heller, New Yorker staff writer​

Please join us if you can! Places are limited. It will be possible to connect to the event 10 minutes in advance, as we will start promptly on time.
Time
Jun 10, 2020 05:00 PM in Paris

Meeting ID:
858 8221 4062

Tuesday, 2 June 2020

“Deconstruction of the State Capture in Serbia – The Case of the Security Sector”



“Deconstruction of the State Capture in Serbia – The Case of the Security Sector”
Online panel discussion
June 2, 2019, 4pm – 5.30pm
https://bezbednost.civicatalyst.org/civicrm/mailing/view?reset=1&id=66

MyQuestion:
In the framework of the participatory and deliberative model of democracy, through enhanced civic action in peaceful means, thus becoming the fourth branch of governance, how can the citizens enhance transparency in political processes and eventually ensure the independency of the security sector against other parties’ involvement, thus against state capture from political parties, elites and leaders and economic interests at large?

The reply on the following video:
https://drive.google.com/file/d/1luTEYVSexfes22iNZ62zTWkQhrsyMwgn/view?usp=sharing

The Security Sector in a Captured State (May 2020) Report (PDF)
https://docs.google.com/document/d/1YFB1QEagB-GxAgD4c_JuAxrutETwDcoA04RCohLJY2s/edit

Invitation to the online panel discussion
“Deconstruction of the State Capture in Serbia – The Case of the Security Sector”
June 2, 2019, 4pm – 5.30pm (GMT+2)

Dear Mr/Ms,

Belgrade Centre for Security Policy (BCSP) is pleased to invite you to the online panel discussion “Deconstruction of the State Capture in Serbia – The Case of the Security Sector”.

What does the security sector look like in a captured state? How do the ruling elites use this sector to gain financial benefits and accumulate political power? Who systematically changes the laws that subordinate public interests to private ones? What are the clear examples of capturing the security sector in Serbia? What are the consequences?

These and many other questions will be answered by the BCSP researchers, who will present the study "The Security Sector in a Captured State" and discussed by Dr Reinhard Priebe, retired Director of the European Commission and author of the reports on rule of law issues in FYR Macedonia and Bosnia and Herzegovina.

The main findings of this comprehensive research can be found attached to this e-mail.

Please register for the discussion by filling out this form by June 1st. You can also contribute to the discussion by sending us questions that would have a priority. After registration, we will send you the ZOOM link where the discussion will take place.

Working language is English.


Register here
AGENDA

4pm – 4.10pm Introduction by Igor Bandović, Director of the BCSP

4.10pm – 4.40pm Presentation of the main findings of the study "The Security Sector in a Captured State" by Predrag Petrović (Programme Director, BCSP) and BCSP researchers: Marija Ignjatijević, Saša Đorđević, Jelena Pejić Nikić and Katarina Đokić

4.40pm – 5pm Reflection on the main findings by Dr Reinhard Priebe, retired Director of the European Commission and author of the reports on rule of law issues in FYR Macedonia and Bosnia and Herzegovina

5pm – 5.30pm Q&A

Moderator: Milan Šarić, N1 TV Network

This event was produced with the financial support of National Endowment for Democracy (NED). Responsibility for the content of this publication belongs solely to Belgrade Centre for Security Policy.


Kind regards,

Igor Bandović




Belgrade Center for Security Policy

Đure Jakšića 6

+381(11)32 87 226
+381(11)32 87 334


STATE CAPTURE AND SECURITY

Sunday, 31 May 2020

Saturday, 23 May 2020

#Κύπρος #ΕθνικήΦρουρά: Υπηρετούμε την πατρίδα γιατί έχουμε να αντιμετωπίσουμε εξωτερικούς εχθρούς!

#Κύπρος #ΕθνικήΦρουρά
https://reader.gr/news/diethni/330156/kypros-agria-kapsonia-se-neosyllektoys-katadromeis-grothies-klotsies-kai-pniximo

AΙΣΧΟΣ

Υπηρετούμε την πατρίδα γιατί έχουμε να αντιμετωπίσουμε εξωτερικούς εχθρούς!
Γνήσιος πατριωτισμός, εσωτερική πειθαρχία και θαραλλέα μαχητικότητα δεν επιτυγχάνονται με καταναγκασμό. Οι αρετές που περιβάλλουν την #Εθνική #Άμυνα κερδίζονται μόνο με αυτογνωσία, εκπαίδευση και πειθώ. Όχι με καψώνι από ψευτοπαλλικαράδες, "μάγκες" της ντροπής, που το πιθανότερο με την πρώτη εχθρική ριπή θα γίνουν ριψάσπιδες, όρνιθες δειλές, αφήνοντας τους μάχιμους να πέσουν ηρωικά στο κάθε ΠΟΤ.
--------------------------------------------------------------
Βλ. περαιτέρω:
"Η εκπαίδευση και το καψόνι" Ανιχνευτής
[...]
Η εκπαίδευση και το καψόνι έχουν μια πολύ σημαντική διαφορά! Η εκπαίδευση προβλέπεται από συγκεκριμένο και εγκεκριμένο πρόγραμμα. Η εκπαίδευση μπορεί να είναι σκληρή και επίπονη, αλλά δεν είναι ποτέ βάναυση και βασανιστική. Η σκληρότητα της εκπαίδευσης είναι σταδιακή και προοδευτική, στοχεύοντας να δημιουργήσει μαχητή ικανό να αντιμετωπίζει τις αντιξοότητες του πεδίου της μάχης.
[...] κάποιες πρακτικές συμβουλές σε νεώτερους για την αντιμετώπιση καψονιού:
- Μάθετε καλά τους κανονισμούς που ισχύουν και αντιληφθείτε από την πρώτη στιγμή το πρόγραμμα ωρών υπηρεσίας και εκπαίδευσης. Ρωτήστε ευθέως για το τι δεν πρέπει να εκτελείτε, που σύμφωνα με τις διαταγές, λογίζεται σαν καψόνι.
- Εκτός προγράμματος εκπαίδευσης και καθηκόντων υπηρεσίας, μη δεχθείτε να υποστείτε οποιαδήποτε σωματική δοκιμασία με το πρόσχημα της "ατομικής εκπαίδευσης" από παλιό στρατιώτη ή βαθμοφόρο, μέσα ή έξω από το θάλαμο σε ώρες που είναι αφιερωμένες σε ανάπαυση. Κάντε το θέμα και ζητήστε να δείτε τον υπεύθυνο αξιωματικό υπηρεσίας.
- Αν κάποιος προσπαθήσει να χειροδικήσει επάνω σας, αντισταθείτε και αναφέρετε το θέμα πιο ψηλά.
- Να μην απαγγείλετε "ποιηματάκια" ή να φωνάζετε φράσεις ή συνθήματα με γελοίο περιεχόμενο, που θίγουν την προσωπικότητά σας και την αξιοπρέπειά σας και δεν έχουν σχέση με την στρατιωτική σας θητεία, αν κάποιος παλιός ή βαθμοφόρος, σας δώσει τέτοια παράνομη εντολή.
- Να μη φοβάστε απειλές ούτε νταηλίκια από επίδοξους "αναμορφωτές" του στρατεύματος, αλλά αντιμετωπίστε τους με ηρεμία και σταθερότητα, όταν ξέρετε ότι έχετε το δίκιο με το μέρος σας.
[...]
Μπορούμε λοιπόν να προσδιορίσουμε ότι "καψόνι" θεωρείται οποιαδήποτε συμπεριφορά ενός μέλους των ενόπλων δυνάμεων μόνιμου ή έφεδρου ανεξάρτητα βαθμού και υπηρεσίας που αναγκάζει ένα άλλο μέλος των ενόπλων δυνάμεων μόνιμο ή έφεδρο, ανεξάρτητα βαθμού ή υπηρεσίας να υποφέρει ψυχικά ή/και σωματικά, χωρίς να υπάρχει εύλογη αιτία, εκθέτοντάς το ή πιέζοντάς το να συμμετέχει σε βάναυσες, καταχρηστικές και επιβλαβείς δραστηριότητες, που δεν προβλέπονται από εγκεκριμένα προγράμματα ή διαταγές εκπαίδευσης της αρμόδιας στρατιωτικής υπηρεσίας.
Δηλαδή το καψόνι δεν περιορίζεται μόνο μεταξύ προϊσταμένου και υφισταμένου, αλλά μπορεί να συμβεί μεταξύ ομοιοβάθμων, για παράδειγμα μεταξύ παλαιών και νέων στρατιωτών, ή ακόμη να γίνει από κατώτερο προς ανώτερο, ειδικά όταν ο κατώτερος σε βαθμό ασκεί τα καθήκοντα του εκπαιδευτή και ο ανώτερος είναι εκπαιδευόμενος σε κάποιο στρατιωτικό σχολείο εκπαίδευσης.
Συνήθως το καψόνι περιλαμβάνει χωρίς να περιορίζεται μόνο σ' αυτό, "τελετές" μύησης ή δήθεν στρατικοποίησης, με επιβολή σαδιστικής σωματικής δοκιμασίας, ή ψυχολογικής πίεσης με ύβρεις ή με εξαναγκασμό απαγγελίας αισχρολογιών ή ακραίων φανατικών ή άλλων ανόητων συνθημάτων ή εκφράσεων, που καταφέρονται κατά της αξιοπρέπειας του εξαναγκαζόμενου ατόμου.

Friday, 8 May 2020

Σειρά ομιλιών με τίτλο "Η πανδημία θα αλλάξει τον κόσμο;"


Σχετικά και παρεμφερή ερωτήματα υποφαινόμενου:

Κατά την τέταρτη κατά σειρά διαδικτυακή συζήτηση με τίτλο "Πανδημία και Τεχνολογία: Προκλήσεις για την καινοτομία, την εκπαίδευση και την επικοινωνία"
Στην #Ελλάδα, σε μεγάλο βαθμό, λειτούργησε το εξ αποστάσεως διδασκαλικό σύστημα. Στην #Κύπρο γιατί η τόση υστέρηση;
Η "άρνηση"(αντίδραση) μερίδας (πληθώρας) εκπαιδευτικών, να υλοποιήσουν την εξ αποστάσεως διδασκαλία (κυρίως στην Κύπρο), μήπως οφείλεται στον κομματικό συνδικαλισμό, ο οποίος αντί να αναλώνεται στην εξυπηρέτηση ημετέρων, θα πρεπε να είναι έχει ως κορωνίδα την προστασία των καλώς νοούμενων κλαδικών συμφερόντων, πάντα με ορίζοντα το συνολικό όφελος για το κοινωνικό σύνολο.

Κατά την πέμπτη διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Δίκαιο, Δημοκρατία, Ανθρώπινα Δικαιώματα και Διακρίσεις στην εποχή του κορωνοϊού»:
Προφανώς, συγκριτικά με ένα αιώνα πριν ή με άλλες πανδημίες που έπληξαν την ανθρωπότητα, η αντίδραση του διεθνούς συστήματος ήταν σχετικά έγκαιρη, διακρατώντας τις ανθρώπινες απώλειες σε εξαψήφιο αριθμό, έστω και αν μέχρι σήμερα, έχουν αποδημήσει πέραν των 270 000 άνθρωποι. Αξιοσημείωτο ζήτημα επίσης είναι ότι σε μεγάλο αριθμό χωρών του λεγόμενου Νότου αλλά και σε πιό αυταρχικά καθεστώτα ή σε κράτη εκτός πλαισίου φιλελεύθερης δημοκρατίας, δεν μπορεί να εξακριβωθεί ο ακριβής αριθμός θυμάτων 1/2
Παράλληλα, ο οικονομικός υφεσιακός αντίκτυπος της εν εξελίξει κρίσης πανδημίας αναμένεται να είναι πάρα πολύ βαρύς, σε επίπεδο, αν όχι μεγαλύτερο, οικονομικών κρίσεων 2007-2013, δεκαετίας ΄70 και κραχ 1929-1933. Καταδεικνύεται μήπως ως γεγονός ότι η ανθρωπότητα βρέθηκε ανέτοιμη να ισορροπήσει μεταξύ δικαιοσύνης και ισχύος, με την τελευταία να καταστέλλει κατοχυρωμένα ανθρώπινα δικαιώματα και την ελευθερία των πολιτών, έστω ορθώς ένεκα του σχετικού υγειονομικού κινδύνου;


Απάντηση ανέδειξε ζήτημα ως πολιτικής απόφασης, ήτοι του ελλείμματος διεθνοπολιτικής βούλησης προς την ορθή κατεύθυνση για την καταπολέμηση και θεραπεία της πανδημίας, με παγκόσμια σύμπραξη!

Τελικό σχόλιο:
Εξαιρετική η πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, για διαδικτυακές συζητήσεις, ανοιχτές και στο ευρύ κοινό. Καλό είναι να συνεχιστούν ως θεσμός και μετά το πέρας της κρίσης πανδημίας, για να έχουμε πρόσβαση οι απόφοιτοι, εκτός Ελλάδος :)

Thursday, 30 April 2020

PAPER PROPOSAL: STATE CAPTURE AND SECURITY - Belgrade Security Forum (BSF) 2020



STATE CAPTURE AND SECURITY

One of main causes for the crisis in representative democracy is the state capture by local and global factors, which implicitly exercise political power in the modern state realm. Intertwined political and economic interests traditionally profit from political affairs and practises of nepotism, acting and controlling political parties and altering the notion, role and functions of state governance. The governing bodies in each state, based on the traditional concept of the rule of law that relies on the executive, legislature and judiciary branches of government, were never capable to fight state capture from externalities. Regarding the security sector per se, intervening in the decision-making procedures can begin from soft-level policies, e.g. choosing contract-agents for armament and other security equipment, to hard-power security goals, i.e. a state’s strategic membership or affiliation in an alliance or organization. Consequences of the state capture by external stakeholders, in all levels of analysis, intrastate/national, regional and international, are also exacerbated due to, inter alia, the Covid-19 pandemic crisis prolonged locked-down period in many countries and other environmental effects.

One of the cores of governance is, through applied policies, to maximize social peace and economic prosperity for the majority of the society. When this is not achieved, the people react through social movements, who in some cases are developing into new political realities. In periods of socioeconomic uncertainties and turmoil, the security sector (military, police, special forces etc) and relevant institutions (army, justice, ministries et al) are called to suppress social unrest and manifestations and furthermore to protect the status quo ante from being overlapped or even overthrown by other emerging and revisionist forces. Hence, the role of the security sector in each country is of highest importance and its independency should be a supreme priority for the governments.

Supporting participatory and deliberative democracy as well as civic action and alliance-building can address uncertainties of the potential long-term social and economic change and security threats brought by global challenges. Moreover, becoming the fourth branch of governance, the citizens enhance transparency in political processes and eventually ensure the security sector against third parties involvement. In addition, highlighting their increased role, in the political, economic and social public sphere, citizens can further boost liberal democracy against extremism and populism and, even more, support security politics to defend the state from capture.
Keywords: security, governance, politics, interests, democracy, citizens, deliberation.
 
 
Vasilis KILIARIS (1978)
Academia: MSc International Relations, BSc Economics.
Profession: International & Public Relations sector
Military: Lieutenant (Reservist).


The organizers of the Belgrade Security Forum (BSF) are pleased to invite you to submit papers for this year’s Academic Event. The Academic Event will traditionally take place on the first day of the Belgrade Security Forum (October 21-23, 2020).


State capture became increasingly relevant in the democratising world after 2000. The concept was introduced to describe the private interest’s capture of public funds and state prerogatives (Hellman et al. 2000a; 2000b), but was later transformed into a kind of synonym for any sort of political corruption that involves “the appropriation of state resources by political actors for their own ends: either private or political benefit.” (Grzymała-Busse. 2008). The concept has been used mostly to analyse unintended consequences of liberalisation and democratisation in the Global South, the most recently in the widely publicised case of South Africa (Chipkin et al. 2018). In addition to this, scholarship on Central and Eastern Europe, including the Balkans, has examined deterioration of democracy and simultaneous capture done by private actors and the established political parties that became implicitly tolerated by the EU officials during and in the aftermath of enlargement (Bieber et al. 2017, Richter and Wunsch, 2019).

Most of the academic literature deals with the examination of singular country cases or focus on most visible governance sectors such as economy, media and political sector, while, the links between security and state capture remain under-researched. The organisers of the Belgrade Security Forum want to use the Academic Event to open academic discussion on the links between state capture and security politics, as well as the possible contribution of literature on state capture to international relations. The overall aim is initiate the analysis of regional patterns and dynamics of state capture in world politics. The Conference Committee invites both contributions that analyse empirical cases or set of similar cases, as well as contributions that build links between different theories used to analyse state capture and security. The multi-disciplinary approaches and case studies of regional patterns or cross-regional comparisons are especially welcome.

As an inspiration, we propose authors to address following themes and questions, but also encourage them to explore other questions within the general topic of the conference.

Conceptualising State Capture:

What is the added value of the concept of state capture in comparison to other concepts used to describe deficiencies of democracies and corruption?
Does state capture matter for understanding inter-state relations and regional dynamics or it is confined to understanding of domestic politics?
How is state capture influencing national, regional and international security?
What analytical and methodological approaches are useful to the study of state capture?
Empirical case studies of State Capture and Security Sector Governance:

What is the role of security elites in enabling or defending against state capture? What is their relationship to other actors involved in state captor? What are the insights for the literature on civil-military relations or civil-security relations?
Is the security sector unavoidable target of state capture? Can there be successful state capture without capturing of security and justice institutions?
How are security institutions captured? Which parts of security sectors are the main target of state capture? How could the differences across countries and regions be explained?
How is security sector abused to capture other segments of governance or society?
What are domestic consequences of state capture of security sector and public trust in it?
Security Politics and State Capture:

What are the narratives and symbolic practices used to legitimize state capture? What is the role of security related narratives and construction of threats for legitimization of state capture? How the narratives and symbolic practices used to legitimize state capture influence trust and peace within and between societies?
What kind of political process in larger context contribute to state capture? What are key external and internal processes that enable state capture? Are they related to transformations within global and regional security orders?
How has Europeanisation effected state capture and security of accession countries?
Institutional Design and State Capture

Are there any effective institutional responses and remedies to state capture by domestic or international actors?
Is traditional concept of rule of law that relies on three branches of government capable to fight state capture?
The fourth branch of government and state capture: what kind of overseeing institutions should be strengthened to reduce adverse effect of state capture?

Application process

Participants will be selected based on the quality of their paper proposal. All submissions are required to include the applicant’s CV (up to 2 pages) attached to his/her paper proposal (up to 400 words). Submissions should be made electronically to academic@belgradeforum.org with the subject line: “CfP BSF 2020” by the deadline of 30 April 2020.

All successful candidates will be contacted by the end of May 2020. Incomplete applications will be excluded from our review.

WHY APPLY?

The organizers will fully cover travel and accommodation expenses of selected participants for the entire duration of the Forum (Oct. 21-23, 2020).
After the Forum, all selected papers will be peer-reviewed for a Special Issue of Journal of Regional Security guest co-edited by Ms. Sonja Stojanović Gajić, Member of Executive Board of BCSP and Mr. Dušan Pavlović, Associate Professor at Faculty of Political Science, University of Belgrade.
For any inquiries, send E-mail to academic@belgradeforum.org

Monday, 27 April 2020

#OurVoiceMatters Platform-Project @EUvsVirus​ pan-European #Hackathon


Participated in the EUvsVirus​ pan-European #Hackathon (24-27 April 2020), as a team-member of the #OurVoiceMatters project, which successfully submitted the following project-proposal: https://devpost.com/software/ourvoicematters-p271tl#



Inspired by the current extraordinary necessity for a common collaborative sphere for interaction and decision making, a project to found a platform for the people was born.

Having a socio-political and economic background, I mostly worked in sub-teams drafting the textual-pitch and the questionnaire, which were uploaded in the #OurVoiceMatters webpage. In addition, it was a superb learning experience in utilizing specific open access online-web platforms (#Devpost), tools (#Canvanizer), applications (#Slack) and video conferencing solutions (#JitsiMeet).

First time in a hackathon, a unique experience indeed, in a team of individuals with different backgrounds which grew during a long weekend, having the privilege to meet amazing people and potential partners. Under extreme pressure circumstances and locked-down situations in many countries, we cooperated incorporating different tasks and responsibilities, in the social, political, economic, psychological, strategic and technical level, defining the reasoning, necessities and potentials of the said platform, ending up in co-producing a concrete text and a video pitch slide regarding the #OurVoiceMatters Platform-Project for the citizens!

Check as well the pitch-video here: https://www.youtube.com/watch?time_continue=114&v=RChg_D8uZWM&feature=emb_logo



OurVoiceMatters
Let's update our democratic system to the current technological era. Let's allow ordinary citizens to shape the post-virus world through a collaborative and deliberative platform that is simple to use


The main problem our project tries to solve is the crisis of representative democracy which is exacerbated by the Covid crisis. Individuals and society as a whole suffer from the lockdown, isolation, which is disrupting social life and civic participation, possibly for more than a short time. We don’t know yet what the future will be like and the policies that are to be decided will shape our lives. In these circumstances, a prime task is to provide the means to empower people. This implies designing ways for people to safely get together for sharing experiences, concerns and expectations, for confronting ideas at the community, national level and beyond, for getting reliable information, for speaking out, and offering inputs before final decisions are made. The demand for democratic participation is increased, if anything, with this crisis, and the resilience of communities is at stake. The communities need to find possibilities and resources on how to influence the political agenda to meet new challenges.

The problem is that we lack a unified popular interface, which contrary to commercial social networks, has been specifically designed for civic and democratic purposes, and that would make it possible for ordinary citizens to access, participate and be in control of a collective digital space. It is the epitome of democratic Internet, enabling government of the people, by the people and for the people.

The solution takes the form of an operational forum, at the European level and beyond, which allows us to co-build our future by collaboratively making those political decisions that affect citizens’ lives and prospects when the pandemic is over. It will necessarily be a space to address questions and open debates on policy issues. It will help communicate on political reality, including agendas on upcoming decisions, policies and programs, as well as existing regulations, to interested parties and the civil society at large; it needs to provide ordinary citizens, formal and informal groups, and organizations, access to experts’ opinions that help them build political efficacy through connecting them to policy and decision centers; and it needs to be a working space for collective decisions, campaigns, petitions and citizens’ initiatives in general. It may as well become a common space to build coalitions between citizens, civil society, the private sector and administrations, connecting people and the civil society among themselves and with their governments and political institutions. The solution is an open access platform to which users can connect as they wish on three different levels: targeting a specific political idea and proposal, searching according to their sociocultural background and related concerns, or socially meeting other members of their community.

What you have done during the weekend Inspired by the extraordinary necessity for a common collaborative sphere for interaction and decision-making, a project to found a platform for the people was born, under the framework of the EU vs Virus pan-European Hackathon. A team of individuals with different backgrounds grew during a long weekend, under extreme locked-down situations in many countries, incorporating different tasks and responsibilities, social, political, psychological, strategic and technical, defining the experience, necessities and potential of that platform.

A questionnaire was developed to introduce the user into the platform. Moreover, after comparing other initiatives, we defined our strategy through the web tool Canvanizer and we were continuously assessing the project via the Slack application and the open source video conferencing solution Jitsi Meet. Collaboration in the framework of a hackathon was possible with the use of open access online tools, ending up in producing a concrete text and a video pitch slide regarding the platform-project OurVoiceMatters, uploaded onto the hackathon platform Devpost. Prototype - During the weekend we created from scratch the logo, taking colors like blue and green to define our goals, our values, blue comes with trust and green with environment, for the prototype in draft 1 we used a free platform www.proto.io,

The solution’s impact to the crisis The platform mobilizes the new digital technologies for civic participation and engagement in the political realm, during and after the pandemic crisis. Upholding the values of democracy and human rights and the principles of inclusion and equality, the platform provides a channel for interaction in communities, even in the post-lockdown period, where a number of restrictions and measures might still be in place. The democratic deficit has been a burning issue for decades and our platform will still be urgently needed after the Covid crisis.

Of course, the platform cannot solve all the problems of democracy, nor all those connected to COVID, but social political and civil action will almost certainly be transformed because of the pandemic. The internet most certainly will gain a central role, because of a higher probability of failure of the conditions that worked until now. And such a role for the Internet needs to be intently considered and designed to correspond with democratic principles and principles of inclusion.

Proactively preventing major disruptions in civil society and in social movements from the possibly repeated experience of restricted movements, if not lockdown, of civil society, is a need. It’s not sure that we can expect a world totally free from COVID for some time. Designing a system that, along with existing social networks, will ensure that continuity, whatever the scenario, is an urgency.

During the crisis, the platform allows to connect people, for them to express themselves, get informed, deliberate but also find resources and policy initiatives that match their concerns. It will be used by different agents in this public space, either at the local level, or via larger programs for community projects. For example, how inappropriate housing of temporary workers in some sectors may make them and the larger community more exposed. Complementary Specific services could be added to meet more urgent community needs, for example, a time bank; a meeting place between job seekers and job providers, legal and social security advice for workers and employers.

After the crisis, the platform will go on complementing representative democracy processes and social movements. It will support participatory and deliberative democracy as well as civic action and alliance-building for facing uncertainties of the potential long-term social and economic change brought by the pandemic.

What we need to continue the project The project Our Voice Matters will need to be technically developed, based on an existing platform like Decidim. It needs to set its organigram. It also needs to set the rules of procedures for the platform users. We need to elaborate common working methods that keep the project in a united concept and facilitate the overall workload. In parallel, we need to set the legal aspects and regulations so that the project is compatible with the national and European law, in consultation with legal experts. We also need to safeguard cybersecurity issues regarding personal data, and ensure that the platform is compatible with relevant privacy laws, including the EU General Data Protection Regulation (GDPR).

In due time, the platform will include appropriate provisions for the initiators of ideas, the facilitators and rapporteurs of projects and users at large. The project will also be an organization of people, with specific roles and responsibilities, compatible with the platform’s architecture, which can technically and scientifically address urgent pandemic-linked and other global-scaled concerns, with the view on the UN sustainable development goals, as well as according to their local impact.

This is a new project. The challenges ahead are to find civic-minded programmers and to build a team with anyone who is interested (researchers, ordinary citizens, students, journalists, teachers, designers, translators etc.).

The value of our solution after the crisis The platform is urgently needed during the Covid crisis and its aftermath to allow ordinary citizens to shape the post-virus world through a collaborative and deliberative platform that is simple to use. In fact, programmers and researchers have been expressing their wish to update democracy to the Internet era and the 4th industrial revolution for years. New technologies make it possible to deliberate on a wide scale. This project is there to last and will hopefully unify previous projects which have not managed to scale up.

The URL to the prototype : https://drive.google.com/drive/folders/1sxnvGgNSXmw3IOlmuQVpeOriC8HZfTDW

The URL to the pitchvideo : https://www.youtube.com/watch?v=RChg_D8uZWM&feature=youtu.be

The team Emilie Frenkiel, Juan Arana, Vasilis Ellinas Kiliaris, Michalis Lianos, Paul Bonea, Maria Breda, Leyla Karaha, Fredrick Wahome, Damien Duca, Justin Vekinis, Viktoria Pato, Gunta K, Luca M, Yves Lechermeier

Try it out
drive.google.com