Friday 13 June 2014

ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ: Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών «Επενδύστε στην Παιδεία» (Invest in Education)



Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών «Επενδύστε στην Παιδεία»
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΞΙΖΕΙ ! ΜΗΝ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΙΣ ΣΤΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ !
Η Κυπριακή Ομάδα Εθελοντών Υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών «Επενδύστε στην Παιδεία» (Invest in Education), υπό την αιγίδα της δεξαμενής σκέψης ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη [@todiktio], σας καλεί να δηλώσετε και εσείς την υποστήριξή σας, με την ηλεκτρονική σας υπογραφή,* στην ιστοσελίδα: https://ec.europa.eu/citizens-initiative/REQ-ECI-2013-000015/public/index.do?lang=el (Καταληκτική ημερομηνία: 6.8. 2014)

Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Ομάδας Εθελοντών Υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών Επενδύστε στην Παιδεία [Twitter: @Invest_in_Edu] στην Κύπρο: http://invedcy.eu

Βρείτε μας και στο Facebook: Invest in Education – Cyprus

________________________________________

Από το 2009, αυστηρά προγράμματα λιτότητας έχουν εφαρμοστεί σε όλη την Ευρώπη, με σκοπό την εξυγίανση των δημόσιων προϋπολογισμών. Πιο πρόσφατα, τόσο η οικονομική αποτελεσματικότητα των μέτρων λιτότητας όσο και οι αιτίες της κρίσης, έχουν τεθεί σε αμφισβήτηση, από διεθνείς εμπειρογνώμονες και οργανισμούς. Οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις των μέτρων στις δημοκρατικές διαδικασίες και τα πρότυπα κοινωνικών δικαιωμάτων έχουν επίσης δεχθεί κριτική. Το 2011 και το 2012, περικοπές στον προϋπολογισμό για την παιδεία έγιναν σε είκοσι χώρες για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Περικοπές άνω του 5% παρατηρήθηκε στην Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρο, Λετονία, Λιθουανία, Ουγγαρία, Πορτογαλία, Ρουμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο (Ουαλία ) και την Κροατία, ενώ μειώσεις μεταξύ 1 % και 5 % παρατηρήθηκαν στη Γαλλόφωνη Κοινότητα του Βελγίου, τη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία, την Εσθονία, την Ιρλανδία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πολωνία, τη Σλοβενία, τη Σλοβακία και το Ηνωμένο Βασίλειο (Σκωτία). Η ανεργία των νέων (κάτω των 25) έχει πλέον ξεπεράσει το 20% στα περισσότερα από τα κράτη μέλη της ΕΕ , με την Κύπρο να καταγράφει πάνω από 40%, ενώ η Ισπανία και η Ελλάδα κατέγραψαν 55% και 60%, αντιστοίχως (Ενημερωτικό Δελτίο Eurostat, 28.2.2014). Διακεκριμένοι πολιτικοί, οικονομολόγοι, ακαδημαϊκοί, συγγραφείς και καλλιτέχνες προειδοποιούν ότι, αν δεν βρεθεί τρόπος για την επίλυση του προβλήματος, θα είμαστε μια χαμένη γενιά ( αν δεν έχουμε ήδη γίνει).

• Μπορούμε να ευαισθητοποιήσουμε τους Ευρωπαίους ηγέτες να προβληματιστούν για το μέλλον μας !
• Μπορούμε να επηρεάσουμε τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να δημοσιοποιήσουν τις θέσεις μας !
• Μπορούμε να κάνουμε χρήση των νόμιμων δικαιωμάτων μας, όπως αυτά ορίζονται στη Συνθήκη της Λισαβόνας !


Ο Κύπριος νομπελίστας οικονομολόγος, Sir Χριστόφορος Αντωνίου Πισσαρίδης, Πρεσβευτής της Πρωτοβουλίας, αναφέρει :

«οι κρίσεις στην οικονομία έρχονται και παρέρχονται, αλλά οι νέοι έχουν μόνο μία ευκαιρία να αποκτήσουν τα σωστά εφόδια που θα τους οδηγήσουν σε μία παραγωγική και πετυχημένη καριέρα. Η περικοπή στα χρήματα που χρειάζονται για την Παιδεία, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση, είναι μια κοντόφθαλμη πολιτική. Ενέχει τον κίνδυνο να χαθεί μία ολόκληρη γενιά! Η επένδυση στην Παιδεία είναι επένδυση στο μέλλον και το ποσό που δαπανάται για την Παιδεία δεν πρέπει να υπολογίζεται στο έλλειμμα των χωρών»

Γι’ αυτό το λόγο, σας ζητάμε να υπογράψετε την παρούσα Πρωτοβουλία, ΕΔΩ: http://invest-in-education.eu

Εκ μέρους του Κυπριακού τμήματος εθελοντών που υποστηρίζουν την Πρωτοβουλία « Επενδύστε στην Εκπαίδευση»

Ιάκωβος ΨΑΛΤΗΣ (δείτε το βίντεο) Διδάκτωρ Επαγγελματικών Σπουδών στην Εκπαιδευτική Διοίκηση.
Μέλος της Επταμελούς Επιτροπής για την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών «Επενδύστε στην Παιδεία»


Εάν επιθυμείτε να δηλώσετε εθελοντές για περαιτέρω δράσεις της πρωτοβουλίας και να συμβάλετε στην εκστρατεία συλλογής ηλεκτρονικών υπογραφών,** παρακαλώ επικοινωνήστε με το Συντονιστή της Ομάδας Εθελοντών Υποστήριξης της Πρωτοβουλίας Invest in Education στην Κύπρο, στο τηλέφωνο 99 097 777 ή στο E-mail: vkiliaris@gmail.com

Υπό την ιδιότητα του Συντονιστή της Ομάδας Εθελοντών Υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών Invest in Education («Επενδύστε στην Παιδεία») στην Κύπρο, χρειάζομαι τη συνεισφορά σου**, για να φέρουμε εις πέρας με επιτυχία την εκστρατεία την οποία έχουμε αναλάβει από κοινού με μια ομάδα εθελοντών, στηρίζοντας την προσπάθεια συγκέντρωσης ενός ελάχιστου αριθμού από 4.500 υποστηρικτές που απαιτούνται για την Κύπρο*, η οποία αποσκοπεί στη συλλογή 1.000.000 υπογραφών πανευρωπαϊκά, που θα μας επιτρέψουν να προωθήσουμε στα Ευρωπαϊκά Όργανα νομοθεσία δια της οποίας οι δαπάνες για την παιδεία θα εξαιρούνται από τον υπολογισμό του ελλείμματος των ευρωπαϊκών χωρών όπου, λόγω δημοσιονομικής προσαρμογής, μετά τη σύναψη Μνημονίου Συναντίληψης με την Τρόικα, εισέρχονται σε ένα κυκεώνα μνημονιακών μέτρων που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε οριζόντιες αποκοπές στις δημόσιες δαπάνες, μη εξαιρουμένης της Παιδείας.

Οι δηλώσεις υποστήριξης πρέπει να προέρχονται από πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με δικαίωμα ψήφου στις Ευρωεκλογές και ανεξαρτήτως εθνικότητας
(Τελευταία προθεσμία μέχρι 6 Αυγούστου 2014)

Φιλικά,


Βασίλης Κοιλιαρής (+357 99 097 777 | vkiliaris@gmail.com)
Συντονιστής της Ομάδας Εθελοντών Υποστήριξης της Πρωτοβουλίας Invest in Education στην Κύπρο.
Συνιδρυτής του Ευρωπαϊκού Κινήματος Νέων [European Youth Movement (EYM)].


ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ

* Για την Κύπρο απαιτείται η συλλογή ενός ελάχιστου αριθμού υπογραφών από 4500 πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας, οι οποίοι έχουν δικαίωμα ψήφου στις Ευρωεκλογές.

** Για να στηρίξετε και εσείς την Πρωτοβουλία "Επενδύστε στην Παιδεία" χρειάζεται η υπογραφή σας στην ιστοσελίδα μας ΕΔΩ! (Καταληκτική ημερομηνία: 6 Αυγούστου 2014): https://ec.europa.eu/citizens-initiative/REQ-ECI-2013-000015/public/index.do?lang=el

European citizens' initiative "Invest in Education"

DO NOT COUNT EDUCATION SPENDING AS PART OF THE DEFICIT
EDUCATION IS AN INVESTMENT

Please Sign in the initiative's webpage HERE and NOW.
It only takes a couple of minutes to sign it, but this could also save or enhance
Education standards in your country.


Επιγραμμικό σύστημα συγκέντρωσης (1.4.0 DD Edition)

• Αρχική σελίδα
• Δείτε το πιστοποιητικό συμμόρφωσης
• Δείτε τη δήλωση περί προστασίας της ιδιωτικής ζωής

Δήλωση περί προστασίας της ιδιωτικής ζωής: σύμφωνα με το άρθρο 10 της οδηγίας 95/46/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 24ης Οκτωβρίου 1995, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών, τα παρεχόμενα σε αυτό το έντυπο δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα θα τίθενται μόνο στη διάθεση των αρμόδιων αρχών για την επαλήθευση και την πιστοποίηση του αριθμού έγκυρων δηλώσεων υποστήριξης που ελήφθησαν για την παρούσα προτεινόμενη πρωτοβουλία πολιτών [βλέπε άρθρο 8 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 211/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Φεβρουαρίου 2011, σχετικά με την πρωτοβουλία πολιτών] και, εάν χρειάζεται, θα τυγχάνουν περαιτέρω επεξεργασίας για σκοπούς δικαστικών ή διοικητικών διαδικασιών σε σχέση με την παρούσα προτεινόμενη πρωτοβουλία πολιτών [βλέπε άρθρο 12 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 211/2011]. Τα δεδομένα δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν για κανέναν άλλο σκοπό. Τα υποκείμενα των δεδομένων δικαιούνται να έχουν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα τους. Όλες οι δηλώσεις υποστήριξης θα καταστρέφονται το αργότερο 18 μήνες από την ημερομηνία καταχώρισης της προτεινόμενης πρωτοβουλίας πολιτών ή, στην περίπτωση διοικητικών ή δικαστικών διαδικασιών, το αργότερο μία εβδομάδα από την ημερομηνία ολοκλήρωσης των ανωτέρω διαδικασιών.

Μπορείτε να στηρίξετε το διάβημα ΕΔΩ www.invest-in-education.eu
ή να το κάνετε εγγράφως πιο κάτω, καταχωρώντας τα στοιχεία που απαιτούνται, για να είναι δυνατός ο τυχαίος δειγματοληπτικός έλεγχος που θα διεξαχθεί από την κυβέρνηση της κάθε συμμετέχουσας χώρας, ώστε να διασφαλίζει η Ε.Ε. ότι τα πρόσωπα τα οποία υποστηρίζουν το διάβημα είναι πραγματικά.

Α/Α ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΑΙ ΤΥΠΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ ΓΙΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Επιλέξετε ανάλογα ταυτότητα ή διαβατήριο και δηλώστε το πιο κάτω:
(Ένα από τα δύο) ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ…………………………… ή ΑΡΙΘΜΟΣ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟΥ…………………………….
00 (Α΄ Παράδειγμα) Κύπρος Κύπρου Κυπριακή Ταυτότητα: ??????
00 (Β΄ Παράδειγμα) Ελλάδα Κυπραίου Ελληνική Διαβατήριο: ??????
1
2
3

Ποιοτική Παιδεία - Απάντηση στην Κρίση: Ενημερώσεις-Νέα σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών Invest in Education («Επενδύστε στην Παιδεία»)



Ενημέρωση 29.6.2014
Η συνέχεια με άμεσες ενημερώσεις τόσο στη σελίδα μας στο Facebook όσο και στον ιδιαίτερο "κυπριακό" ιστοχώρο της Πρωτοβουλίας !!

Ενημέρωση 18.6.2014
Συνέντευξη για την Κυπριακή Ομάδα Εθελοντών Υποστήριξης της ECI @Invest_in_Edu στην Κύπρο, @MYCYradio: http://listenagain.mycyradio.eu/index.php?id=2282

Ενημέρωση 8.6.2014
Γερμανία: Χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας προτείνει σοσιαλδημοκράτης υπουργός
Τη θέση του ότι θα έπρεπε να εξεταστεί το ενδεχόμενο χαλάρωσης των όρων του Συμφώνου Σταθερότητας της ΕΕ, ώστε οι χώρες που αντιμετωπίζουν προβλήματα χρέους να μπορούν να διαθέτουν χρήματα για την εκπαίδευση, την έρευνα και τις υποδομές, εκφράζει ο σοσιαλδημοκράτης υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Γερμανίας, Μίχαελ Ροτ, ερχόμενος έτσι σε αντίθεση με την επίσημη γραμμή των συντηρητικών της Αγκελα Μέρκελ.

Πηγή: Το Έθνος

Thursday 12 June 2014

Ώρα για Μουντιάλ και η Κοινωνία των Πολιτών!


Ώρα για Μουντιάλ και η Κοινωνία των Πολιτών!

«Ας είναι το ποδόσφαιρο πηγή ομαδικότητας και αλληλεγγύης και όχι επίδειξη ρατσισμού και απληστίας», τονίζει ο Ποντίφικας.

Με μια πρώτη όμως ματιά, στην τελετή έναρξης στο Σάο Πάολο, η πλειοψηφία των θεατών ήταν λευκού χρώματος, σε μια χώρα όπου το μαύρο στοιχείο είναι πληθυσμιακά κυρίαρχο .

Ποιος θα το πίστευε πάντως, πριν από μερικά χρόνια, όταν οι Βραζιλιάνοι αυτοκτονούσαν λόγω του αποκλεισμού της Εθνικής τους από την Αργεντινή (1990), ότι σήμερα, ως διοργανώτρια χώρα, θα είχαμε αντιδράσεις ένεκα της κατασπατάλησης δημόσιου πλούτου, ενώ η ανισότητα, οι κοινωνικο-οικονομικοί και πολιτικοί αποκλεισμοί, καθώς και η ζωή στις φαβέλες, θα συνέχιζαν την ύπαρξή τους!

Όπως και να έχει, ας απολαύσουμε όσο μπορούμε καλή μπάλα και μια καλή πορεία στην Εθνικάρα μας ... Ελλάς ολέ !!!

Saturday 17 May 2014

Εκδήλωση με θέμα «Σε τι είδους παιδεία πρέπει να επενδύσει η Κύπρος σήμερα!»: Μια Ανοικτή Συζήτηση στα πλαίσια της Πρωτοβουλίας «Επενδύστε στην Παιδεία».


Εκδήλωση με θέμα «Σε τι είδους παιδεία πρέπει να επενδύσει η Κύπρος σήμερα!»: Μια Ανοικτή Συζήτηση στα πλαίσια της Πρωτοβουλίας «Επενδύστε στην Παιδεία».

Παρασκευή, 16 Μαΐου 2014 (16:00-20:00), στο Σπίτι της ΕΕ στη Λευκωσία
Βλ. αναλυτικές πληροφορίες για την εκδήλωση στο TWITTER
ή στο FACEBOOK

Κάλυψη @cybc2012 Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων 20:00 (46:23) #InvEd_event_16thMay2014 Πρωτοβουλίας "Επενδύστε στην Παιδεία" @EP_CYPRUS @Invest_in_Edu @todiktio

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Δευτέρα, 19 Μαΐου 2014
Ανοικτή Συζήτηση με θέμα:
Σε τι είδους παιδεία πρέπει να επενδύσει η Κύπρος σήμερα!


Η εκδήλωση με θέμα «Σε τι είδους Παιδεία πρέπει να επενδύσει η Κύπρος σήμερα!», ως μέρος της εκστρατείας συγκέντρωσης υπογραφών στην Κύπρο, για την Πρωτοβουλία Επενδύστε στην Εκπαίδευση, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 16 Μαΐου 2014, στο Σπίτι της ΕΕ στη Λευκωσία.

Διεξήχθη μια εποικοδομητική και διεξοδική συζήτηση και προέκυψαν συμπεράσματα και συγκεκριμένες προτάσεις για τους τρόπους αποσόβησης της υποβάθμιση της Εκπαίδευσης στις ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ αυτών και της Κύπρου, όπου, λόγω δημοσιονομικής προσαρμογής, μετά τη σύναψη Μνημονίου Συναντίληψης με την Τρόικα, αυτές υπεισέρχονται σε ένα κυκεώνα μνημονιακών μέτρων που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε οριζόντιες αποκοπές στις δημόσιες δαπάνες, μη εξαιρουμένης της Παιδείας.

Κύριος ομιλητής και ένας από τους πρεσβευτές της Πρωτοβουλίας, ήταν ο Καθηγητής Χριστόφορος Πισσαρίδης, κάτοχος Νόμπελ Οικονομικών Επιστημών, ο οποίος ανέπτυξε την επιστημονική του επιχειρηματολογία σχετικά με τους λόγους που η εκπαίδευση συνιστά επένδυση και δεν θα πρέπει να λογίζεται στο δημοσιονομικό έλλειμμα της κάθε χώρας.

Ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με ένα εκλεκτό επιτελείο ακαδημαϊκών και άλλων επιστημόνων, με τη συμμετοχή του κοινού και επιμέρους θεματικό τίτλο "Το Παρελθόν, το Παρόν και το Μέλλον" (της Εκπαίδευσης και της Παιδείας στην Κύπρο).
Στο Α' Μέρος, η κα Χαρά Μακρυγιάννη και οι κ.κ. Niyazi Kizilyurek, Παύλος Παύλου, Παναγιώτης Περσιάνης και Μίμης Σοφοκλέους, προσέγγισαν το στίγμα της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, με ειδικές αναφορές στο σημαίνοντα ρόλο της κριτικής σκέψης, σε ένα ιδιόμορφο δικοινοτικό σύστημα παιδείας στην Κύπρο.
Στο Β' Μέρος της εν λόγω συζήτησης, οι κ.κ. Λοΐζος Μιχαήλ, Θεόδωρος Παναγιώτου και Κωνσταντίνος Χατζηστάσου, κατέδειξαν τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κύπρο, αντιπροτείνοντας νέες τεχνολογικές δυνατότητες και μεθόδους προσέγγισης της εν γένει Εκπαίδευσης στον τόπο.

Μπορείτε να υποβάλετε ηλεκτρονικά τη δήλωση υποστήριξής σας στην Πρωτοβουλία ΕΔΩ.

Εάν επιθυμείτε να δηλώσετε εθελοντές για περαιτέρω δράσεις της πρωτοβουλίας και να συμβάλετε στην εκστρατεία συλλογής ηλεκτρονικών υπογραφών, παρακαλώ επικοινωνήστε με το Συντονιστή της Ομάδας Εθελοντών Υποστήριξης της Πρωτοβουλίας Invest in Education στην Κύπρο, στο τηλέφωνο 99 097 777 ή στο TWITTER: #InvEd_event_16thMay2014.


Άρθρο Προβολής της Εκδήλωσης
Δημοσιεύτηκε στην Ιστοσελίδα της Δεξαμενής Σκέψης ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, στη Θεματική Ενότητα "Νέοι, Παιδεία και Εργασία".

Η Εκπαίδευση είναι το καύσιμο που κινεί την οικονομία και ο στυλοβάτης που στηρίζει την κοινωνία. Αντίθετα, η καλπάζουσα Ανεργία των νέων υποβαθμίζει τις προοπτικές ανάπτυξης, υποσκάπτοντας την κοινωνική συνοχή και ρηγματώνοντας το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Η ποιότητα στην Παιδεία είναι η απάντηση στην απειλή αυτή, αφού η εκπαίδευση συνιστά επένδυση και δεν θα έπρεπε να λογίζεται στο δημοσιονομικό έλλειμμα της κάθε χώρας.

Εξάλλου, όπως αναφέρει ο Καθηγητής Οικονομίας Χριστόφορος Πισσαρίδης, «οι κρίσεις στην οικονομία έρχονται και παρέρχονται, αλλά οι νέοι έχουν μόνο μία ευκαιρία να αποκτήσουν τα σωστά εφόδια που θα τους οδηγήσουν σε μία παραγωγική και πετυχημένη καριέρα. Η περικοπή στα χρήματα που χρειάζονται για την Παιδεία, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση, είναι μια κοντόφθαλμη πολιτική. Ενέχει τον κίνδυνο να χαθεί μία ολόκληρη γενιά! Η επένδυση στην Παιδεία είναι επένδυση στο μέλλον και το ποσό που δαπανάται για την Παιδεία δεν πρέπει να υπολογίζεται στο έλλειμμα των χωρών».

Τις παραπάνω θέσεις και τοποθετήσεις, της Δεξαμενής Σκέψης ΔΙΚΤΥΟ για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη και του δρ. Πισσαρίδη, υποστηρίζουν ο Όμιλος Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας (ΟΠΕΚ), η Κύπρος: Ακαδημαϊκός Διάλογος (CAD) και το Ευρωπαϊκό Κίνημα Νέων (EYM), οργανώνοντας εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού, με αποκορύφωμα μια κεντρική εκδήλωση.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς μπορεί να προφυλαχθεί το επίπεδο εκπαίδευσης σε χώρες με υφεσιακή τροχιά κατά τον οικονομικό τους κύκλο και να αποφευχθεί έτσι ο φαύλος κύκλος της ύφεσης-ανεργίας-υποβάθμισης παιδείας-μηδενικής ανάπτυξης;

Η απάντηση είναι εξίσου απλή αλλά συγχρόνως πολυσχιδής• με μια πρόταση πολιτικής.

Την 1η Απριλίου 2012, ένα καθόλα πιστευτό γεγονός τέθηκε σε ισχύ! Η Επιτροπή θέσπισε την «Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών», την οποία εισήγαγε η Συνθήκη της Λισαβόνας, ως ένα νέο νομοθετικό εργαλείο που επιτρέπει σε 1.000.000 πολίτες να προτείνουν νομοθεσία σε τομείς στους οποίους έχει αρμοδιότητα, μεταξύ σε αυτούς και η Παιδεία. Ουσιαστικές προΰποθέσεις του εν λόγω εγχειρήματος είναι α) οι δηλώσεις υποστήριξης των πολιτών (δηλαδή οι ηλεκτρονικές υπογραφές που αποθηκεύονται σε ασφαλές λογισμικό πρόγραμμα) να προέρχονται από άτομα με δικαίωμα ψήφου στις Ευρωεκλογές, β) η συγκέντρωση ενός ελάχιστου αριθμού υπογραφών από εφτά τουλάχιστον χώρες της ΕΕ (για την Κύπρο απαιτούνται 4500 υπογραφές, ενώ για την Ελλάδα 16500) και οι υπογραφές να συγκεντρωθούν εντός διαστήματος ενός έτους.
Η Πρωτοβουλία δίνει δικαίωμα εισήγησης συγκεκριμένων προτάσεων πολιτικής στον Πολίτη, αναβαθμίζοντας τον πολιτικό του ενεργό ρόλο και Λόγο να συμμετέχει απευθείας στη διαμόρφωση της εν γένει πολιτικής της ΕΕ.

Η Πρωτοβουλία του ΔΙΚΤΥΟΥ Invest in Education (η Εκπαίδευση αξίζει, μην την υπολογίζεις στο έλλειμμα), εντάσσεται στις πρώτες δεκαεφτά Πρωτοβουλίες που έχουν καταχωρηθεί στο παραπάνω πλαίσιο.

Η Πρωτοβουλία αυτή, αναγνωρίζοντας την τεράστια σημασία της παιδείας στην αναπτυξιακή προοπτική όλων των χωρών της ΕΕ, προτείνει «να εξαιρείται από το δημοσιονομικό έλλειμμα το ποσοστό των δαπανών για την εκπαίδευση, κάθε εθνικού προϋπολογισμού, που υπολείπεται του μέσου όρου των χωρών της ευρωζώντης, τα πέντε τελευταία χρόνια». Με απλά λόγια, αν ο μ.ο. δαπανών εκπαίδευσης την πενταετία 2009-2014 στην Ευρώπη των 17 είναι 5,5% και για παράδειγμα η Ελλάδα δαπανά για την Παιδεία 4,5%, τότε, ακόμα και υπό καθεστώς μνημονίου, θα μπορεί να δρομολογηθεί μια αύξηση στις επενδύσεις για την Εκπαίδευση έως και 1%, η οποία δεν θα λογίζεται στο δημοσιονομικό της έλλειμμα. Η δε χρηματοδότηση θα προέλθει από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από αναπροσαρμογή του εθνικού προϋπολογισμού και των ευρωπαϊκών πόρων του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς, ενώ θα κατευθύνεται μόνο σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές αναπτυξιακές πολιτικές.

Η εκδήλωση, ως μέρος της εκστρατείας συγκέντρωσης υπογραφών στην Κύπρο, με θέμα «Σε τι είδους Παιδεία πρέπει να επενδύσει η Κύπρος σήμερα!», θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, 16 Μαΐου 2014 (16:00-20:00), στο Σπίτι της ΕΕ στη Λευκωσία (Λεωφόρος Λόρδου Βύρωνος 30). Κύριος ομιλητής και ένας από τους πρεσβευτές της Πρωτοβουλίας, είναι ο Καθηγητής Χριστόφορος Πισσαρίδης, κάτοχος Νόμπελ Οικονομικών Επιστημών. Θα ακολουθήσει συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με ένα εκλεκτό επιτελείο ακαδημαϊκών και άλλων επιστημόνων, με τη συμμετοχή του κοινού.

Η εκδήλωση αποβλέπει στη διεξαγωγή μιας εποικοδομητικής και διεξοδικής συζήτησης και αναμένεται να παραγάγει συμπεράσματα και συγκεκριμένες προτάσεις για τρόπους αποσόβησης της υποβάθμιση της Εκπαίδευσης στις ευρωπαϊκές χώρες όπου, λόγω δημοσιονομικής προσαρμογής, μετά τη σύναψη Μνημονίου Συναντίληψης με την Τρόικα, αυτές εισέρχονται σε ένα κυκεώνα μνημονιακών μέτρων που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε οριζόντιες αποκοπές στις δημόσιες δαπάνες, μη εξαιρουμένης της Παιδείας.

Στη δε Κύπρο, όπου το ποσοστό αυτό, σήμερα, υπερβαίνει το μ.ο. της Ευρώπης των 17, η εκδήλωση αποσκοπεί σε μια περισσότερο ποιοτική και καλύτερα στοχευμένη κατανομή των πόρων που αποδίδονται στο εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο από ιδιωτικούς όσο και από δημόσιους και ευρωπαϊκούς φορείς.

Καταλήγοντας, θέτω δυο ζητήματα σχετικά με την Παιδεία στην Κύπρο:

1. Πώς θα επιτευχθεί η εισαγωγή μαθημάτων στα σχολεία σχετικών με την πρόσφατή μας ιστορία, δίχως να ολισθήσουμε στην παγίδα ενοχοποίησης της μιας πλευράς έναντι της άλλης;

2. Περαιτέρω, πώς θα προωθηθεί η διδασκαλία μαθήματα Ελληνικών στους Τ/Κ και Τουρκικών στους Ε/Κ, υποχρεωτικά μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα, λαμβάνοντας υπόψη την ύπαρξη εθνικιστικών και συνδικαλιστικών στοιχείων και στις δύο πλευρές;

Βασίλης ΚΟΙΛΙΑΡΗΣ,
Οικονομολόγος – Διεθνολόγος
Συντονιστής Ομάδας Εθελοντών Υποστήριξης Πρωτοβουλίας Invest in Education στην Κύπρο.
Συνιδρυτής του Ευρωπαϊκού Κινήματος Νέων [European Youth Movement (EYM)]

Wednesday 14 May 2014

Event «On what kind of Education should Cyprus Invest Today!», under the Initiative Invest in Education, on Friday, May 16, 2014. Check on Twitter: #InvEd_event_16thMay2014


Nicosia,
Τετάρτη, Μαΐου 14, 2014

On what kind of Education should Cyprus Invest Today!:
An Open Discussion in the framework of the European Citizen’s Initiative
“Invest in Education”.


PUBLISHED at the DIKTYO/NETWORK for REFORM in Greece and Europe, under TOPIC: Youth, Education and Employment.

We are delighted to announce the open discussion “On what kind of Education should Cyprus Invest Today!”, which will take place on Friday, May 16, 2014, 16.00-20.00 at the Conference Room of The European Union House, in Nicosia.

Nobel Prize Winner for Economics and Ambassador of the Initiative, Sir Christopher Pissarides, will be the Keynote Speaker of this event, followed by a Roundtable Open Discussion with a group of well known academics and other scientists, with the participation of the public.

We address this invitation to members of the academia and educational community, students / scientists / scholars / researchers / teachers and, if possible, to policy makers.

The event is organized by The Cyprus Volunteer Team of Supporters of the European Citizens’ Initiative Invest in Education, under the auspices of the DIKTYO-NETWORK for Reform in Greece and Europe, with the support of the Cyprus Academic Dialogue (CAD), the Association for Social Reform (OPEK) and the European Youth Movement (EYM).

*The signing procedure can be conducted electronically HERE, within a few minutes (Closing Date: August 6, 2014).

The overall aspiration of the Initiative is to proceed with an invitation to the European Commission to propose legislation against cuts on Education, using a mathematical tool, which “excludes from the calculation of each country's public spending deficit, that part of Government spending for education that is lower from the last five-year Eurozone average”. In simple words, barring budget on education from being taken in the measurement of the deficit of the Eurozone member-states’ budgets, will allow them, in a long and medium term perspective, to counter fight the vicious cycle of recession-unemployment-degradation of education-zero growth.

With the event “On what kind of Education should Cyprus Invest Today!”, the peak of the awareness campaign we are conducting, we express our concrete support for the Invest in Education Initiative, aiming to collect 4500 statements of support from citizens, in the form of electronic signatures.

Seeking to increase public expenditure in education sounds reasonable, if we refer to Greece, where the average in public spending on education lacks behind the Eurozone average. However, for Cyprus, where public funds for education over exceeds the EU-17 average, this goal wouldn’t be rational, if the same time youth unemployment in Cyprus was not hit records as high as 40%.

The question thus should be the quality of investment in education, i.e.:

How spending is allocated to the different levels of the educational system structure in Cyprus and how the outcomes of Education are benchmarked and assessed; Moreover, whether funding produces adequate results to counter fight youth unemployment and educational deficiencies, in a globalized market and an international educational competitive system; Furthermore, how structural changes could be implemented, such as removing any barriers in teaching, researching and learning facilities, e.g. having open libraries, in all public and private institutions, for more hours, including weekends and being accessible to all Citizens.

Distinguished politicians, economists, academics, authors and artists warn that unless a way is found to resolve the problem, this could result in generating a lost generation (if we haven't become as such already).

Nevertheless, we aspire to achieve, through this special event and through the Invest in Education Initiative, at large, a STEP on the right direction.

Vasilis KILIARIS,
Economist – Political Scientist
Coordinator of the Cyprus Volunteer Team of Supporters of the European Citizens’ Initiative Invest in Education.
Co-founder of the European Youth Movement (EYM).



Friday 25 April 2014

Υποψήφιοι Ευρωβουλευτές, προεκλογική εκστρατεία και εκλογές Μαΐου 2014: μια ενδοσκόπηση του πολιτικού σκηνικού, των ΜΜΕ και της λειψής ενημέρωσης των πολιτών περί των βιογραφικών σημειωμάτων των υποψηφίων !! Μια χαμένη ευκαιρία αναγέννησης του πολιτικού συστήματος της χώρας.


Υποψήφιοι Ευρωβουλευτές, προεκλογική εκστρατεία και εκλογές Μαΐου 2014: μια ενδοσκόπηση του πολιτικού σκηνικού, των ΜΜΕ και της λειψής ενημέρωσης των πολιτών περί των βιογραφικών σημειωμάτων των υποψηφίων !! Μια χαμένη ευκαιρία αναγέννησης του πολιτικού συστήματος της χώρας.


Πώς μπορεί να επιλέξει να ψηφίσει ένας ενεργός πολίτης τον υποψήφιο ευρωβουλευτή, που πιστεύει ότι δύναται να τον εκπροσωπήσει στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι με το βέλτιστο δυνατό τρόπο, όταν δεν έχει διαδικτυακή πρόσβαση σε αναλυτικά και πλήρη βιογραφικά σημειώματα, ενώ διανύουμε την τρίτη δεκαετία της λεγόμενης εποχής της πληροφορίας και των νέων τεχνολογιών!

Πώς επιλέγει κανείς τους επαΐοντες εν δυνάμει αντιπροσώπους του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δίχως συγκεντρωτική τουλάχιστον καταγραφή τους και χωρίς επαρκείς διαδραστικές μεθόδους επικοινωνίας, ικανές και αναγκαίες να ελαττώσουν το φαινόμενο του δημοκρατικού ελλείμματος στις διαδικασίες οργάνωσης, εκλογής, λειτουργίας και αποφάσεων, των Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης !!

Έντονη άποψη του υποφαινόμενου είναι ότι επιλέγουμε τους υποψηφίους που με διαφάνεια και ανοικτές διαδικασίες παρέχουν επαρκή και αναγκαία πληροφόρηση στους ψηφοφόρους σχετικά με την επαγγελματική και όχι κομματική τους εμπειρία, τις ακαδημαϊκές ή/και εμπειρικές τους γνώσεις, την οικογενειακή τους κατάσταση, περιλαμβανομένης της όποιας εκπλήρωσης υποχρεώσεών τους προς την πολιτεία, δηλαδή στρατιωτική ή κοινωνική θητεία, όπως επίσης και των ενδιαφερόντων και των οραμάτων-τοποθετήσεών τους στα κοινά και δη σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο εφαρμογής τους.

Απουσιάζουν, στο μεγαλύτερο ποσοστό, οι παραπάνω πληροφορίες, έστω με τη μορφή ενός συνοπτικού βιογραφικού σημειώματος, εργαλείου πληροφόρησης άγνωστο για πολλούς πολιτικοποιούς της πατρίδας. Απουσιάζει περαιτέρω μια εκτενής πληροφόρηση από τα ΜΜΕ, ενώ οι εκλογές πλησιάζουν εγγύτερα και λογικά θα περίμενε κανείς μια πληρέστερη ενημέρωση του κοινού. Πού είναι δε μια έστω συνοπτική καταγραφή όλων των υποψηφίων των προσεχών Ευρωεκλογών; Πέραν κάποιων τηλεοπτικών εκπομπών και μιας αγγλόφωνης λίστας από την ξένη ιστοσελίδα http://europedecides.eu/candidates/election-lists/cy ή /gr, το τοπίο παραμένει θολό και αδιέξοδο.

Κάνοντας χρήση των εργαλείων που προσφέρει το διαδίκτυο όπως, μεταξύ άλλων, ιστολόγια, προσωπικές ιστοσελίδες, κοινωνικά δίκτυα και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τα οποία εν πολλοίς συμπληρώνουν και ενημερώνουν οι ίδιοι και όχι το μισθοδοτούμενό τους προσωπικό, είναι στοιχεία που αποτελούν σαφή ένδειξη ενός ενεργού πολιτικού ακτιβισμού, ενός σύγχρονου λόγου και μιας ευαισθητοποιημένης προσωπικότητας, με συναίσθηση περί του καλώς νοούμενου κοινού κοινωνικού συμφέροντος που επιμερίζεται παραγωγικά στους κοινωνικούς φορείς και τα άτομα-πολίτες της Κοινωνίας.

Επιγραμματικά, η κριτική μου τοποθέτηση καταλήγει στο γεγονός ότι τα περιθώρια εκλογικών ελιγμών, για την επιλογή του άριστου υποψήφιου ευρωβουλευτή, είναι πολύ στενά και ελάχιστες αξιόλογες επιλογές απομένουν στο συνειδητό και ενημερωμένο πολίτη, σύμφωνα με τα παραπάνω οριοθετημένα πλαίσια-αρχές λήψης της εν λόγω απόφασης.

Το κομματικά ελεγχόμενο δημοκρατικό πολιτευτικό σύστημα έχει αποτύχει, κατά γενική ομολογία, μετά και την οικονομική πτώχευση της χώρας και την αναξιοκρατία που ευνοεί τους κοινωνικά περιθωριακούς να κατέχουν αξιώματα και πλούτο, ανάξιο της προσφοράς και των ικανοτήτων τους. Πολιτικά έχει εξίσου αποτύχει, με την παράδοση μέρους της πατρίδας σε γειτονικό έθνος-κράτος.

Ψηφίζοντας υποψηφίους με ακραιφνώς κομματικό παρελθόν, ευνοούμε τη συνέχιση του προαναφερθέντος συστήματος εξουσίας και ενός αναχρονιστικού κατεστημένου διοίκησης, διαμοιρασμού της εξουσίας και του πλούτου της χώρας. Η επιζητούμενη ανακατανομή του ΑΕΠ, που επιφέρει εύλογες προσδοκίες, οι οποίες ωθούν με τη σειρά τους την πρόοδο και την εξέλιξη κάθε κοινωνίας και κάθε χώρας, μπορούν να επιτευχθούν με την ανάδειξη στελεχών εκτός του κάθε κομματικού σωλήνα, με πλήρη όμως συνείδηση του καθήκοντος που καλούνται να αναλάβουν.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ο εκλογικός νόμος στη μεν Ελλάδα έχει τροποποιηθεί και η εκλογή των υποψηφίων θα γίνει με βάση τον αριθμό σταυρών προτίμησης (έως και τέσσερις για κάθε ψηφοφόρο) που θα έχει ο καθένας από αυτούς, στη δε Κύπρο ο τρόπος ανάδειξης των υποψηφίων παραμένει ως έχει, δηλαδή εκλογή ευρωβουλευτών βάσει σταυρών προτίμησης (έως και δύο για κάθε ψηφοφόρο).
---------------------------------------------
Προσθήκη 29.4.2014

Μια αναγκαία πρώτη γνωριμία των υποψηφίων ευρωβουλευτών στην Κύπρο μπορείτε να κάνετε ΕΔΩ.
Δεν είναι όμως ικανοποιητική σε εύρος πληροφόρησης.

Ψηφίζουμε, ούτως ή άλλως, βάσει πλήρους πληροφόρησης επί των βιογραφικών σημειωμάτων των υποψηφίων, των θέσεών τους σε διασύνδεση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι και βάσει των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του μελλοντικού Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τον οποίο δεσμεύονται να στηρίξουν οι κύπριοι ευρωβουλευτές, να χειριστεί κατά την επόμενη πενταετία τις προκλήσεις, τις απειλές, την εν εξελίξει οικονομική κρίση, το μεταναστευτικό και την ανεργία των νέων, μεταξύ άλλων θεματικών, καθώς και την εν γένει πορεία προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση !!
---------------------------------------------
Ενημέρωση 5.5.2014

Πλησιάζοντας την επερχόμενη Ευρωπαϊκή εκλογική αναμέτρηση, συνειδητοποιώ την χαμένη ευκαιρία που είχε το εγχώριο πολιτικό σύστημα να εκκαθαρίσει εαυτόν, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις εκδημοκρατικοποίησης των Κομμάτων και των μηχανισμών τους και περαιτέρω βάζοντας τα προαπαιτούμενα ενός σύγχρονου δημοκρατικού πολλιτεύματος, βασισμένο στην δημοκρατία της αντιπροσώπευσης και όχι της εν λευκώ εκχώρησης του ατομικού πολιτικού δικαιώματος συμμετοχής στα κοινά.

Πώς θα μπορούσε να αποτραπεί το εν λόγω γεγονός, της χαμένης δηλαδή ευκαιρίας αναγέννησης του συστήματος;

Κατ' αρχάς, παραθέτω δύο φαινόμενα των επερχόμενων εκλογών, σε Ελλάδα (Μητρόπολη) και Κύπρο (Νήσος):

1. Στη Μητρόπολη, δημιουργήθηκαν νέοι Κομματικοί μηχανισμοί, ομπρέλλες κομμάτων, κινήσεων και ιδεολογικών χώρων καθώς και παραμορφώματα πολιτικής εκπροσώπησης. Στη Νήσο, τηρουμένων των αναλογιών, παρατηρείται υστέρηση στην αναδημιουργία του Πολιτικού-Κομματικού Συστήματος.

2. Στη μεν Μητρόπολη, μερικώς και ανεπαρκώς προσθέτω, λήφθηκε υπόψη η άποψη της Κοινωνίας των Πολιτών, στην επιλογή των υποψηφίων ευρωβουλευτών (κυρίως στην ΕΛΙΑ και το ΠΟΤΑΜΙ). Στη δε Νήσο, καμιά, γνωστή, επιλογή της Κοινωνίας των Πολιτών, πέραν των ανεξάρτητων μορφωμάτων συλλογικής κατάθεσης υποψηφιοτήτων στις εκλογές, δεν πέτυχε την κάθοδό της στις επερχόμενες Ευρωεκλογές για την ανάδειξη της νέας σύνθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Σε κάθε περίπτωση, η μερική έστω υιοθέτηση των παραπάνω προτάσεων πολιτικής, θα είχε ως αποτέλεσμα μια βελτιωμένη ποσοτικά προσέλευση ψηφοφόρων και ανάδειξη νέων Ευρωβουλευτών, άφθαρτων από το κομματικό κατεστημένο και τη διαφθορά και δυνητικά ικανότερων να φέρουν ευεργετικά αποτελέσματα για την πατρίδα, μαχόμενοι στην Ευρωπαϊκή αρένα της πολιτικής.
---------------------------------------------
Ενημέρωση 7.5.2014

Συνέδριο Μεταπτυχιακού Προγράμματος στο Ευρωπαϊκό Δημόσιο Δίκαιο και Πολιτική, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας:

Το Πολιτικό Σύστημα μετά το Μνημόνιο
---------------------------------------------
Ενημέρωση 10.5.2014

Ενδιαφέρον Ιστοχώρος περί της κατάταξης απόδοσης εν ενεργεία Ευρωβουλευτών !
---------------------------------------------
Ενημέρωση 9.3.2015
Απλός Οδηγός Μεταρρυθμίσεων
Γεώργιου Γεωργακόπουλου

http://todiktio.eu/index.php/topics/europe-citizens/item/567-aplos-odigos-metarrithmiseon

Γιατί τότε τα κόμματα συνεχίζουν να διαχειρίζονται τα οδυνηρά για όλους μας προβλήματα της χώρας με την παθολογική εμμονή στον μηχανισμό της άρνησης της πραγματικότητας;

Εδώ θα σας πω κάτι που επαναλάμβανε αρκετά συχνά ένα φωτισμένος καθηγητής μου στο πανεπιστήμιο. Έλεγε λοιπόν σε μας τους αδαείς πρωτοετείς φοιτητές των κοινωνικών επιστημών ότι ‘’κάθε σύστημα ενδιαφέρεται πρωτίστως για την αναπαραγωγή του. Εάν καταλάβετε πως λειτουργούν οι μηχανισμοί της αναπαραγωγής, έχετε καταλάβει το 50% της κοινωνιολογίας’’.

Ομολογώ ότι τότε, δεν μου πέρασε καν από το μυαλό η ιδέα ότι υπάρχουν και συστήματα τα οποία ενδιαφέρονται όχι πρωτίστως αλλά αποκλειστικά για την αναπαραγωγή τους.

Monday 14 April 2014

Επιστροφή στην Αμμόχωστο & The Famagusta Ecocity Project


Κατ' αρχάς βλέπουμε μια θετική αντίληψη από μεγάλη μερίδα Αμμοχωστιανών, περιλαμβανομένου του νυν δήμαρχου κ. Αλέξη Γαλανού. Περαιτέρω βλέπουμε μια θετική μετάλλαξη της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά, με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας, όπως την αξιοποίησε το Έργο-The Famagusta Ecocity Project, και όπως το εμπνεύσθηκε και προωθεί η Βάσια Μαρκίδης, την οποία έτυχε να γνωρίσω συντόμως από κοντά στην Πανήγυρι Κοντέας, όπου αντιλήφθηκα το πάθος για εκπλήρωση του οράματός της, για την Αμμόχωστο!

Εν ολίγοις, ο διάλογος, η εν γένει διαβούλευση και η αποδοχή της συμμετοχής της Κοινωνίας των Πολιτών στην προσθήκη εφικτών ιδεών, επιχειρηματολογικά δομημένων, σχετικών με την επιστροφή στην πόλη, είναι καλοδεχούμενες ενέργειες της σύγχρονης εποχής. Τα ευφυολογήματα ότι κάποιες ιδέες ανήκουν στην "σφαίρα της ουτοπίας", ή οι επικλήσεις σε θεολογικές συζητήσεις, αποτελούν ενδείξεις συνδρόμων ανασφάλειας και καταδίωξης.

Επιγραμματικά, ας μην φοβόμαστε τις νέες ιδέες, τους νέους σε πνεύμα και αντίληψη ανθρώπους, αφήνοντας κατά μέρος το status quo, την προσήλωση στα κατεστημένα και την αναχρονιστική αντίληψη περί του modus vivendi, μεταμορφώνοντας σε modus operandi μια διαδραστική συμπεριφορά στην πολυαναμενόμενη ανοικοδόμηση της πόλης.

Εν τέλει, πράγματι το ζήτημα είναι καταρχάς πολιτικό, ας είμαστε όμως στρατηγικά έτοιμοι για την επόμενη ημέρα !

Βλ. αναλυτικότερα στο The Famagusta Ecocity Project

---

Ενημέρωση 4.7.2014

Με τη βοήθεια 35 νεαρών εθελοντών από τις δύο κοινότητες, μια ομάδα Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων, με το όνομα `Imaginary Famagusta`, περπάτησε την προηγούμενη εβδομάδα όλη την επικράτεια της πόλης της Αμμοχώστου, εκτός της περίκλειστης περιοχής, καταγράφοντας πληροφορίες για την υφιστάμενη κατάσταση της πόλης, στα πλαίσια της δικοινοτικής πρωτοβουλίας `Hands-On-Famagusta`. Οι πληροφορίες που καταγράφηκαν θα χρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθούν εργαλεία αστικού σχεδιασμού που θα έχουν δυνητικά την ικανότητα να υποστηρίξουν μια συμμετοχική σχεδιαστική διαδικασία για το μέλλον της πόλης της Αμμοχώστου.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Thursday 10 April 2014

Οι διαπραγματεύσεις για την επίλυση του Κυπριακού και ο ρόλος των πολιτών: σύνοψη, σχολιασμός και τοποθέτηση.


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ – ΕΚΔΗΛΩΣΗ – ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
Οι διαπραγματεύσεις για την επίλυση του Κυπριακού και ο ρόλος των πολιτών: σύνοψη, σχολιασμός και τοποθέτηση.


Η δημοσίευσή μου στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ/Απόψεις.



Με το ακόλουθο περίγραμμα, καταδεικνύεται η σημαίνουσα βαρύτητα της χθεσινοβραδινής, μαραθώνιας και συνάμα δυναμικής εκδήλωσης, που έλαβε χώρα στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Καραβιωτών, στο Στρόβολο.*

Ο ρόλος του ενημερωμένου πολίτη, του ενεργού πολίτη, ως μιας αυτόνομης προσωπικότητας με κριτική σκέψη και δημιουργική διάθεση, που συμμετέχει ενεργά στα κοινωνικά δρώμενα, όπως αναφέρει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, είναι πολιτική-στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Μέσω της ενεργού πολιτότητας**, ενθαρρύνονται οι πολίτες των κρατών μελών της ΕΕ να αποδέχονται τις πολλές ταυτότητες γιατί αυτό συμβάλλει στην ευκολότερη, μεταξύ τους, αλληλεπίδραση (Ross 2007). Συγκρίνοντας την ταυτότητα του πολίτη στα παλαιότερα κράτη με τα σημερινά, οι πολίτες είχαν μόνο την ταυτότητα του κράτους τους ενώ σήμερα υφίστανται πολλά στοιχεία που ορίζουν την πολιτότητα και καθορίζουν πολλές ταυτότητες (Ευθυμία X. 2010). Στην Κύπρο άλλωστε, σε ένα ομοσπονδιακό πλαίσιο διακυβέρνησης και συνύπαρξης, η έννοια της πολιτότητας καθίσταται κομβικής σημασίας για την αειφορία της επιδιωκόμενης λύσης του χρόνιου, σχεδόν τεσσαρακονταετούς διάρκειας, Κυπριακού Προβλήματος.

Επανερχόμενος στην εκδήλωση, ο κεντρικός ομιλητής, Ελληνοκύπριος Διαπραγματευτής κ. Ανδρέας Μαυρογιάννης, τοποθετούμενος επί των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό, αναφέρθηκε στην τρέχουσα προσπάθεια που στοχεύει σε μια δίκαιη και εφικτή Λύση του Προβλήματος, ως απαραίτητοι όροι βιωσιμότητάς της. Κάλεσε δε τα οργανωμένα σύνολα της Κοινωνίας των Πολιτών (ΚτΠ) σε δράση και ενεργό συμμετοχή στην πληροφόρηση επί των επιμέρους ζητημάτων της διαπραγμάτευσης, αποσκοπώντας στην σφαιρική ενημέρωση της κοινής γνώμης για τη λήψη μιας ορθολογιστικής και πραγματιστικής απόφασης σε ενδεχόμενο δημοψήφισμα για τη λύση του Κυπριακού. Τόνισε περαιτέρω ότι η πεμπτουσία του Κοινού Ανακοινωθέντος έγκειται στη σύζευξη των δύο κύριων ζητημάτων της διαπραγμάτευσης, ήτοι της συμφιλίωσης των αρχών της διζωνικότητας-δικοινοτικότητας και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας, στα πλαίσια των αρχών του ευρωπαϊκού κεκτημένου.

Με απώτερο σκοπό την επανένωση της Κύπρου και τη μετεξέλιξη της κοινωνίας μας στη βάση σύγχρονων ευρωπαϊκών προτύπων, επισήμανε τη νέα μεθοδολογία που ακολουθείται στις διαπραγματεύσεις, της διασύνδεσης δηλαδή όλων των επιμέρους θεματικών του Κυπριακού, μέσω υιοθέτησης της αρχής αλληλεξάρτησης όλων των ζητημάτων του Προβλήματος.

Κατέληξε με την επιγραμματική επεξήγηση των θέσεων της Ε/Κ και της Τ/Κ πλευράς επί των ζητημάτων της Ασφάλειας και των Εγγυήσεων, του Περιουσιακού και του Εδαφικού, των Εποίκων και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και επί της πολιτότητας (citizenship) στα πλαίσια του κοινοτικού κεκτημένου.

Συνοψίζοντας, παραθέτω αυτούσιες τις απόψεις του κ. Μαυρογιάννη, περί των στοιχείων που αναδεικνύουν σε κατάσταση ευκαιρίας τις παρούσες διαπραγματεύσεις, ότι δηλαδή «μόνο αν σταθούμε αγέρωχοι και εάν επιμείνουμε στις συνομιλίες, έχουμε βάσιμες ελπίδες επίλυσης του Κυπριακού», με σύμμαχους την αποφασιστικότητα μας και τον πραγματισμό. Περαιτέρω, αξιοποιώντας το momentum, ενός δηλαδή αναβαθμισμένου διεθνούς ενδιαφέροντος, ένεκα της ρευστότητας του περιφερειακού μας πολιτικού περιβάλλοντος και της δυναμικής των υδρογονανθράκων, χωρίς επιδιαιτησίες και περιοριστικά χρονοδιαγράμματα, μπορεί αυτή τη φορά να επιτευχθεί συνολική επίλυση του Κυπριακού.

Η συμπληρωματική μου τοποθέτηση, επιγραμματικά, είναι ότι η διαβούλευση με την ΚτΠ, ο διάλογος και η δια ζώσης ενημέρωση των πολιτών, επί της τρέχουσας διαπραγμάτευσης, είναι εκ των ων ουκ άνευ της δημιουργίας μιας επαρκώς πληροφορημένης κρίσιμης μάζας κοινής γνώμης, ικανής να αποφανθεί ορθολογιστικά και πραγματιστικά επί ενός ενδεχόμενου δημοψηφίσματος για τη συνολική διευθέτηση του Κυπριακού Ζητήματος.

Εν κατακλείδι, είναι αναγκαία και θεμιτή η σύσταση ενός Συμβουλίου Επίλυσης Κυπριακού, στα πρότυπα του Εθνικού Συμβουλίου Οικονομίας, αποτελούμενο από έγκριτους ακαδημαϊκούς, διεθνολόγους, δημοσιολόγους, πολιτικούς επιστήμονες, εκπροσώπους δεξαμενών σκέψης και άλλων φορέων της ΚτΠ, το οποίο θα προβαίνει σε αναλύσεις, ενημερώσεις, προτάσεις πολιτικής και εκθέσεις, με στόχο τη διάχυση εξειδικευμένης γνώσης στο ευρύ κοινό με τρόπο εκλαϊκευμένο, μέσω κοινοποίησης στα ΜΜΕ.

------------------------

* Η ενημερωτική συνάντηση με τίτλο «Οι διαπραγματεύσεις για την επίλυση του Κυπριακού και ο ρόλος των πολιτών» και Ομιλητή τον Πρέσβη κ. Ανδρέα Μαυρογιάννη, Διαπραγματευτή της Ελληνοκυπριακής πλευράς στις τρέχουσες συνομιλίες για το Κυπριακό, έλαβε χώρα την Τετάρτη 9 Απριλίου 2014 στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Καραβιωτών. Την εκδήλωση διοργάνωσαν οι Δήμοι Κερύνειας, Λαπήθου και Καραβά και η Ένωση Κοινοτήτων Επαρχίας Κερύνειας, σε συνεργασία με τον Όμιλο Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας μας (ΟΠΕΚ).

** Την αξία της πολιτότητας με επακόλουθο τη διεκδίκηση ατομικών δικαιωμάτων όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (π.χ. Ευρωπαϊκό δικαστήριο) επισημαίνει ο Ross (2007) που ορίζει την πολιτότητα σε σχέση με το κράτος.

Απομαγνητοφώνηση (καταγραφή επί λέξη ή/και μεταγραφή) παρέμβασης του υποφαινόμενου στην εν λόγω εκδήλωση και απάντησης του ομιλητή:

Β.Κ.
Ονομάζομαι Βασίλης Κοιλιαρής, οικονομολόγος-διεθνολόγος.

Κύριε Μαυρογιάννη,

Θα ήθελα να αναφέρω ότι είναι αξιέπαινη η προσπάθεια που γίνεται με τη σημερινή εκδήλωση. Η παρουσία σας στο βήμα, πέραν των τριών ωρών, προσεγγίζει ρεκόρ τύπου Φιντέλ Κάστρο, και αυτό από μόνο του είναι ενδεικτικό της αφοσίωσής σας στο έργο που παράγετε. […]

Όπως είπατε και στην ομιλία σας, δεν είστε σωτήρας, κανείς δεν είναι σωτήρας, ουδείς αναντικατάστατος, ούτε πανάκεια είναι η νέα γενιά να έρθει να φέρει λύσεις, σίγουρα όμως η συνολική προσπάθεια, οι απόψεις από κάθε ηλικιακή ομάδα και οι διαφορετικές προσεγγίσεις θα φέρουν μόνο θετικά αποτελέσματα στην όλη προσπάθεια που γίνεται για ενημέρωση.

Στο πλαίσιο αυτό ήθελα να ρωτήσω κατά πόσον θα μπορούσε να συσταθεί, στα πρότυπα του Εθνικού Συμβουλίου Οικονομίας, κάτι αντίστοιχο για το κυπριακό, όπου θα προβαίνει σε ενημερώσεις, εκθέσεις (αναφορές/reports), με ένα πιο εκλαϊκευμένο τρόπο, που θα κοινοποιούνται στα μέσα, γιατί σίγουρα εσείς έχετε ένα πολύ σημαντικό έργο να πραγματοποιήσετε (επιτελέσετε) μέσα στις διαπραγματεύσεις και δεν μπορείτε να γυροφέρνετε την Κύπρο για να κάνετε αυτές τις ενημερώσεις. Θα ήταν κάτι πολύ χρήσιμο. Πώς το βλέπετε;

Κλείνοντας, είμαι πρόσφυγας από το Γερόλακκο, δεν είμαι από την επαρχεία Κερύνειας, αλλά την έχω γνωρίσει αρκετά, έχω πάει αρκετές φορές στη Λάπηθο, τον Καραβά και την Κερύνεια. Θα ήθελα να τη γνωρίσω όμως ακόμη καλύτερα σε ένα διαφορετικό ευρωπαϊκό πλαίσιο, σαν νέοι που είμαστε και ξέρουμε ότι μπορούμε να πάμε σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ, χωρίς περιορισμούς, συνειδητοποιώντας ότι είμαστε απλά μια περιφέρεια μιας μεγάλης χώρας (της Ένωσης) όπως είναι η Γερμανία. Πώς αυτό το θέμα μπορεί να περάσει στο ευρύτερο κοινό!
Σε αυτό το περίγραμμα, κατά πόσον θα μπορούσατε να μου δώσετε μια απάντηση.

Α.Μ.
Συμφωνώ με το περίγραμμα.

Για το Γερόλακκο. Μην ανησυχείς θα πας. Έχει 40 χρόνια όμως που Γερόλακκο εν θωρούμε.
Συναίσθημα ματαίωσης. Τόσο κοντά και τόσο δίπλα, και Γερόλακκο δεν βλέπουμε!!

Περί ενημέρωσης. Αυτό που κάνω δεν είναι ενημέρωση, είναι ανταλλαγή απόψεων.
Περιμένω να πάρω.
Εγώ σας ευχαριστώ!

Μοιράζομαι μαζί σας τις εξελίξεις. Ανταλλαγή απόψεων για να μην φτάσουμε στο τέλος του χρόνου να αρχίσουμε να ενημερώνουμε τον κόσμο.

Σκοπός είναι εσείς να συνεισφέρετε.
Ακούτε πολλά. Έχετε όμως πολλά να πείτε. Έχετε το δικαίωμα να τα πείτε.

Ό,τι παραπάνω γίνεται, είτε από την Κυβέρνηση είτε από οργανωμένους φορείς, είναι καλοδεχούμενο.

Προσέξετε όμως!

Δεν πρέπει να αφήνει η ΚτΠ το οργανωμένο πολιτικό σύστημα να νομίζει ότι εκείνο που ξέρει είναι και εκείνο που θα γίνει!
Ο πολίτης θα πρέπει να μπορεί να λαλεί, να συνεισφέρει και να εισακούγεται.

Είναι δικαίωμα και απαίτηση σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα.

Wednesday 9 April 2014

European citizens' initiative: Invest in Education


European citizens' initiative


DO NOT COUNT EDUCATION SPENDING AS PART OF THE DEFICIT
EDUCATION IS AN INVESTMENT

Sign in the initiative's webpage NOW: www.invest-in-education.eu (Deadline: 6 August 2014)

The Greek think tank "DIKTYO-the Network", in cooperation with a 7-person European Committee, launched the European Citizens’ Initiative (ECI)*.
For more information on the initiative, you can follow us on:
Facebook: www.facebook.com/investineducationeu
Twitter: @Invest_in_Edu

We believe in the power of European citizens to impact policies!
It is our responsibility to steer our future!
Since 2009, strict austerity programmes have been applied across Europe with the intention of consolidating public budgets. More recently, both the economic effectiveness of austerity measures and the causes of the crisis are being questioned by international experts and organisations. The short- and long-term negative effects of the measures on democratic processes and social rights standards have also come up for criticism. In 2011 and 2012, cuts in education budget were made in twenty countries for which data are available. Cuts of more than 5% were observed in Greece, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Hungary, Portugal, Romania, the United Kingdom (Wales) and Croatia, whereas decreases between 1% and 5% were seen in the French Community of Belgium, Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, Ireland, Spain, France, Poland, Slovenia, Slovakia and the United Kingdom – Scotland.
Youth unemployment (under 25) now exceeds 20% in most of the EU member states, with Cyprus recording over 40%, while in Spain and Greece the record hits as high as of 55% to 60%, respectively (Eurostat newsrelease, 28.2.2014).
Distinguished politicians, economists, academics, authors and artists warn that unless a way is found to resolve the problem, we are a lost generation (if we haven't become as such already).

• We need to influence European leaders to reflect on our future!
• We need to influence the media to deliberate on our prospects!
• We need to be able to make use of our legal rights as stipulated in the Treaty of Lisbon!!


Cypriot economist, Sir Christopher Antoniou Pissarides, an Ambassador of the Initiative, comments:
Economic crises come and go but young people get just one chance to learn the skills that will get them a job and help them embark on a successful career. Cutting down on education investments because of a temporary economic crisis is short-sighted. It could destroy the lives of a whole generation of young people. Education spending is an investment in our future and should not be part of the government’s fiscal balance.
For all of these reasons we are asking you to sign this Initiative.


On behalf of the Cyprus branch of volunteers supporting the Initiative “Invest in Education”

Iacovos PSALTIS (watch the video)
Doctor of Professional Studies in Educational Management, Member of the 7-person European Committee launching the ECI.


Vasilis KILIARIS
Member of the Cyprus branch of volunteers supporting the Initiative “Invest in Education”

Tuesday 8 April 2014

Εισήγηση - Περί στελέχωσης εκλογικών κέντρων εκλογικής περιφέρειας Λευκωσίας


ΑΠΟΣΤΑΛΗΚΕ

Λευκωσία,
Τρίτη, 8 Απριλίου 2014

Προς: Αν. Έπαρχο Λευκωσίας.

Με την παρούσα εισηγούμαι όπως δημιουργηθεί ηλεκτρονική λίστα όπου θα αναγράφονται όσοι στελεχώνουν τα εκλογικά κέντρα για κάθε εκλογική διαδικασία και στην οποία δεν θα δικαιούνται να συμμετέχουν σε συνεχόμενες εκλογικές διαδικασίες τα ίδια πρόσωπα, όταν οι αιτήσεις υπερβαίνουν τις αναγκαίες θέσεις κάλυψης των κέντρων, έτσι ώστε να δίδεται η ευκαιρία, σε όλους όσους επιθυμούν και κατέχουν δικαίωμα σύμφωνα με τις οικείες αποφάσεις, να αναλάβουν τα εν λόγω καθήκοντα.
Θα πρότεινα δηλαδή να ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία για την επιλογή δημοσίων υπαλλήλων όπως αυτή της επιλογής άνεργων πτυχιούχων ανώτατης εκπαίδευσης, για μερική κάλυψη αναγκών στελέχωσης των εκλογικών κέντρων, ήτοι διενέργεια δημόσιας κλήρωσης από τον οικείο Έφορο Εκλογής, σε περίπτωση που οι ενδιαφερόμενοι είναι περισσότεροι από τις ανάγκες κατά εκλογική περιφέρεια
.

Η διαδικασία που είθισται να ακολουθείται είναι αδιαφανής και ευνοϊκή προς τους «παλαιότερους» συναδέλφους. Έχω αιτηθεί ξανά για στελέχωση εκλογικών κέντρων και εκτός του ότι δεν είχα επιλεχθεί, δεν πήρα ούτε απάντηση στο αίτημά μου.

Εισηγούμαι για τους παραπάνω λόγους την αναθεώρηση του τρόπου επιλογής και διορισμού δημοσίων υπαλλήλων για τη στελέχωση των εκλογικών κέντρων.